Nog andere concurrentie
Die extra omzet haalt Action voornamelijk weg bij de traditionele verkopers. Action zegt zelf ongeveer 30 procent van zijn omzet te halen uit producten als zoetwaren, dierenvoeding, wasmiddelen en schoonmaakproducten.
Volgens een onderzoek van GfK komt echters slechts 1 procent van die groei voort uit een groei van de markt, wat inhoudt dat Action 16 procent van zijn groei bij andere verkopers weghaalt. Die evolutie zou ook te zien zijn bij andere discounters zoals Big Bazar en Op=Op Voordeelshop.
De non-fooddiscounters zijn niet de enige groep die er volgens GfK voor zorgen dat de omzetgroei van traditionele supermarkten beperkt blijft: zo is er de snelle opmars van Lidl en komt er steeds meer concurrentie van online.
“Wie een huisdier heeft, kent waarschijnlijk webwinkel Zooplus. De rechtstreekse verkoop aan consumenten van Nespresso is een bekend voorbeeld. Maar kijk ook naar een partij als Wijnvoordeel.nl. Daarnaast komen lokaal ondernemerscollectieven op van bakkers, slagers en andere speciaalzaken die online gaan verkopen. En aan de andere kant van het spectrum de maaltijddozen van Hello Fresh”, zegt account group manager Bas van Eekelen.