Ondanks de gedwongen winkelsluitingen in enkele landen, heeft non-food discounter Action opnieuw een recordjaar achter de rug. De omzet steeg met bijna een kwart naar 6,8 miljard euro.
Nieuwe winkels
De Nederlandse keten zag ook zijn operationele winst stijgen: die kwam met 828 miljoen euro een derde hoger uit dan een jaar eerder, schrijft De Tijd. Dat de winkelketen zo sterk kon groeien, is best opmerkelijk. Door de strenge coronamaatregelen in Nederland, Duitsland en Oostenrijk bleven de winkels in die landen immers maandenlang gesloten. Bovendien heeft Action geen uitgebouwd e-commercekanaal om die gederfde inkomsten enigszins te compenseren.
De omzetgroei is dan ook vooral te danken aan de opening van nieuwe vestigingen: vorig jaar kwamen er 250 Action-winkels bij en eerder deze maand opende de retailer zijn tweeduizendste filiaal in de Tsjechische hoofdstad Praag. Ook in de komende jaren wil het bedrijf zijn winkelnetwerk blijven uitbouwen.
Action werd in 2011 opgekocht door de Britse investeringsmaatschappij 3i, die er destijds een half miljard euro voor neertelde. Nu heeft de retailer een boekwaarde van 14,9 miljard euro. Sinds de overname leverde Action zijn eigenaar al voor 2,8 miljard euro aan dividenden op.