Action blijft groeien: de omzet steeg in de eerste drie kwartalen van dit jaar met 20,9% naar 9,6 miljard euro, zowel dankzij nieuwe winkels als nieuwe klanten.
350 nieuwe winkels
De non-fooddiscounter noteerde in de eerste negen maanden van 2024 een groei met 20,9%, wat op vergelijkbare basis een toename van 9,8% betekende. De groei wordt volgens de keten gedreven door een toename van het aantal klanten, dankzij de vele prijsverlagingen die Action in 2023 en 2024 heeft doorgevoerd.
Action zet ook zijn ambitieuze uitbreidingsplannen voort: in de eerste drie kwartalen van 2024 werden 189 nieuwe winkels geopend, waarmee het totaal aantal vestigingen in twaalf Europese landen op 2.755 komt. Voor heel 2024 verwacht de keten ongeveer 350 winkels te openen, twintig meer dan eerder gedacht.
Focus op Zuid-Europa
In de laatste anderhalve maand van dit jaar wil CEO Hajir Hajji nog “een aanzienlijk aantal nieuwe winkels openen, inclusief drie weken waarin er meer dan twintig nieuwe winkels per week worden geopend”. In België opende de keten deze week nog een vestiging in Tielt.
De discounter zet echter vooral in op Zuid-Europa: Italië en Spanje zijn ondertussen zowat de snelst groeiende markten. In Italië werd onlangs de honderdste winkel geopend, terwijl Spanje de mijlpaal van vijftig winkels bereikte. Portugal, waar Action in februari zijn intrede deed, telt inmiddels zeven vestigingen. Een nieuw distributiecentrum in Illescas (nabij Madrid) moet die groei verder verstevigen.
Action verwacht in de komende twee jaar meer dan vijf nieuwe distributiecentra in Europa te ontwikkelen. Daar zal Action dezelfde duurzame bouwstandaarden toepassen als in Illescas. Zo is het Madrileense magazijn het eerste dat helemaal zonder gas wordt verwarmd.