Koopjesketen Action start een nieuw experiment in e-commerce. Na een eerste avontuur met een click&collect-dienst in coronatijden, lanceert de groep nu een webwinkel. Al is het ook hier voorzichtigheid troef: het gaat om een proef die tot het einde van het jaar loopt, met een beperkt aanbod van artikelen die je niet in de winkels kan vinden. De test loopt ook enkel in Nederland.
Terughoudend met e-commerce
Action heeft zich altijd terughoudend opgesteld op het vlak van e-commerce. De keten werkt met flinterdunne marges. Dan is het geen evidentie om zowel de IT-investeringen te doen als een logistieke machine op poten te zetten zonder die marges (en nog wat meer) op te offeren.
De eerdere experimenten met click&collect waren dan ook eerder ingegeven door noodzaak. Geconfronteerd met lockdowns en verplichte winkelsluitingen moest Action wel iets doen. Maar het was ontegensprekelijk met lange tanden. De dienst werd niet uitgerold in alle winkels, en de keten benadrukte telkens weer dat er geen plannen waren om het systeem algemeen uit te rollen.
Niet in België
En ook nu blijft het bij een experiment. Tot het einde van het jaar zal Action in de webshop “enkele artikelen” aanbieden die niet in de winkels te verkrijgen zijn. Klanten krijgen een week de tijd om een van die artikelen online te bestellen. Voor de thuislevering, binnen 3 tot 5 werkdagen, wordt 3,99 euro aangerekend.
De test blijft ook beperkt tot Nederland, bevestigt een woordvoerder aan RetailDetail. “We willen echt eens testen of een webshop iets voor ons is”, klinkt het. Al is er enige overlap: zo zal Action in Nederland een tent in de vorm van een Volkswagen-busje aanbieden in de webshop, maar diezelfde tent zal in België wel in de winkels te krijgen zijn in de vorm van een zogenaamde weekdeal.