Concurrentie online
Dat stelt Ben van de Vrie, directeur Marketing & Onderzoek van ING deze week in het rapport ‘Winkelgebied 2025‘. “De economische crisis, oplopende werkeloosheid, stijgende lasten en dalende koopkracht hebben ertoe geleid dat de consument de hand op de knip houdt. Daarnaast trekt ook de snelle opkomst van e-commerce geld weg uit de winkelstraat en transformeren demografische ontwikkelingen, zoals vergrijzing, bepaalde delen van Nederland tot krimpgebieden“, zegt hij.
Van de Vrie roept retailers daarom op om nauwer samen te werken: “Gevaar is dat een afwachtende houding van één of meerdere partijen elk initiatief in de kiem smoort. Een succesvolle transitie van winkelgebieden richting 2025 vereist dat alle betrokken partijen gelijktijdig in actie komen.”
Veranderende verwachtingen consument
In het rapport wordt onder andere benadrukt dat de consument zich komende jaren een stuk kieskeuriger zal gaan gedragen. Daarom moeten retailers een duidelijke positionering kiezen om zich te onderscheiden in de markt. De relevantie voor de consument moet hierin centraal staan.
Tegelijkertijd zijn snelheid en flexibiliteit van belang om veranderende trends niet alleen te kunnen volgen, maar zelfs voor te zijn. “Belangrijk daarvoor zijn kennis van markt en consument en het vermogen daarop in te kunnen spelen. Dit vraagt om een ‘supply chain’ waarin samenwerking centraal staat. Integratie van technologie in de ‘supply chain’ en de winkel moet retailers in staat stellen dit alles in de praktijk te kunnen verwezenlijken”, schrijft het rapport.
Hierbij wordt als voorbeeld het gebruik van (big) data genoemd, waarbij informatie over consumenten op internet en in winkels wordt gecombineerd om beter op individuele wensen in te kunnen spelen. Daarnaast mag service in de winkel zelf allerminst vergeten worden: personeel zal een doorslaggevende rol spelen in winst of verlies.