RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags artificiële intelligentie
  • Bedrijven Xplore
  • Onderwerpen DigitaliseringinnovatieRetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“AI is nog het meest sexy als ze onzichtbaar is”

icon
Algemeen13 november, 2024

“Retailers onderschatten vaak welke snelheid ze met AI zouden kunnen nemen”, zegt AI-expert Olivier Van Duyse van Xplore-bedrijf US. Hij moedigt bedrijven aan om verder te kijken dan de ‘wow-factor’ en zich te concentreren op minder “sexy” toepassingen.

“Monkey tasks” eerst

“Ons doel is om mensen met praktische voorbeelden te laten zien hoe AI retailers in hun dagelijkse werkzaamheden kan ondersteunen”, licht managing partner Olivier Van Duyse van Xplore-dochter US toe wat hij op 21 november op de RetailDetail Night zal vertellen. De retailtechexpert zal concrete sjablonen aanreiken, maar ook inspiratie om verder te denken en AI op eigen bedrijfsvragen los te laten.

ChatGPT wordt op de werkvloer natuurlijk al gretig gebruikt, maar vaak zonder duidelijke kaders. “Als er geen bedrijfsafspraken zijn, gaat het snel alle richtingen uit. Je ziet problemen zoals inconsistente uitvoer, omdat er geen bedrijfsassistent is die de specifieke kennis en ‘tone of voice’ van het bedrijf begrijpt. Dan hoor je mensen zeggen dat die AI toch niet goed werkt, maar natuurlijk niet, je geeft het ook niet de juiste dingen om mee te werken.”

Van Duyse benadrukt dat AI enorm kan helpen met inefficiënte “monkey tasks”. “Neem het voorbeeld van productomschrijvingen. Dat is zeer repetitief werk waar geen enkele copywriter blij van wordt. Door het te automatiseren, besparen bedrijven tijd en kunnen ze medewerkers inzetten voor interessantere, creatievere taken.” Een concreet voorbeeld: “Een retailklant laat 200.000 producten volledig door AI beschrijven in vijf talen. Dit scheelt liefst vijf fulltime equivalenten. ChatGPT kan ook prima een volledige vacature uitschrijven.”

De kip of de hond

AI is beter in verbanden zien dan eender wie, dus ook voor klantsegmentatie en marketing is dat bijzonder interessant. “In een analyse van de meest gekochte producten, kwam een gekke link naar voor: een grote zak hondeneten en een zak kippeneten worden vaak samen gekocht. Ha ja, wie een grote hond heeft, heeft vaak een grote tuin – en een tuin wil vaak zeggen dat ze kippen hebben. Maar niemand had die producten ooit met elkaar in verband gebracht. Nu liggen die artikelen in de winkel dichter bij elkaar.”

De grootste opportuniteiten liggen vandaag nog altijd achter de schermen – ook al hoor je daar niemand over opscheppen of persconferenties houden – merkt Van Duyse. “De onzichtbare ingrepen zijn de belangrijkste. In de backoffice kan veel meer gebeuren met een grotere impact. Terwijl een AI fit guide voor kleding misschien sexy klinkt, hebben backoffice-verbeteringen, zoals geautomatiseerde productomschrijvingen, een veel grotere en directe impact op de business en het resultaat.”

Over de uitdagingen bij het implementeren van AI is Van Duyse resoluut: “Opleiding is een van de belangrijkste aspecten. Je hebt altijd early adopters in een bedrijf, maar er ontbreekt vaak ‘governance’ op bedrijfsniveau. Retailers onderschatten vaak welke snelheid ze met AI zouden kunnen nemen. Aan de andere kant heb je medewerkers die sceptisch zijn. Training is cruciaal om beide groepen mee te krijgen.”

Meer weten? Kom naar het voorprogramma AI in Retail tijdens de RetailDetail Night op 21 november, en geniet ’s avonds van een feestelijk plenair programma met ex-Walmart topmanager Dirk Van den Berghe en Coolblue-CEO Pieter Zwart.

Klik hier voor informatie en tickets
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?

    CD&V pleit ervoor dat klanten in handelszaken geld kunnen afhalen. Kamerlid Leentje Grillaert wil handelaars stimuleren om een ‘cashback’-dienst aan te bieden, waarbij klanten extra betalen met hun kaart en cash terugkrijgen.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    Amazon versnelt bezorging op dezelfde dag in Europa met AI

    Op twintig nieuwe locaties in Europa gaat Amazon het komende jaar bezorging op dezelfde dag lanceren. Klanten kunnen bovendien steeds later bestellen: de retailer zet AI in om aankoopgedrag te voorspellen en voorraden te optimaliseren.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    “Over vijf jaar is Wibra dubbel zo groot”

    Wibra-topman Bas Duijsens ziet steeds minder “discountschaamte” en neemt nu zelfs Parijs in het vizier. Om de ambities waar te maken, gaat de retailer volgend jaar mogelijk op zoek naar externe financiering.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN