Tijdens de RetailDetail Night, afgelopen donderdag, werden de prijzen voor de beste folders van het jaar al voor de achtste maal uitgereikt. De consumenten kozen voor Aldi, MediaMarkt, Action en Kruidvat. Bij de professionele vakjury was Aldi de nummer één.
Folder blijft populair
Folder van het Jaar is een initiatief van mediabedrijf BD myShopi. Meer dan 16.000 consumenten brachten hun stem uit. In de categorie supermarkten kwam, net als vorige keer, Aldi als winnaar uit de bus. Ook in de categorieën Lifestyle en Electro & Telecom volgden de winnaars zichzelf op: Kruidvat en MediaMarkt vielen in de prijzen. In de categorie Home & doe-het-zelf won Action voor de eerste keer.
Een professionele vakjury bekroonde Aldi als grote winnaar. Nathalie Dens, professor marketing aan de Universiteit Antwerpen en juryvoorzitster: “De vakjury gaat in verschillende rondes te werk en beoordeelt op criteria als creativiteit, call-to-action en uitstralen van vertrouwen. Verschillende folders scoorden goed op deze criteria, maar de Aldi-folder was de enige die consequent op alle criteria goed scoorde.”
Ondanks de trend naar digitalisering is de papieren folder nog geen verleden tijd: uit onderzoek van Profacts blijkt dat 89% van de Belgen papieren folders leest, en dat 8 op 10 hier zelfs quasi wekelijks tijd voor vrij maakt.