Lazada, het grootste e-commerceplatform van Zuidoost-Azië, koestert Europese plannen. Eigenaar Alibaba wil de onlinemarktplaats naar Europa brengen, nu de Chinezen hun greep op de luchthaven van Luik verder hebben verstevigd.
Terug naar de roots
Alibaba Group heeft plannen om zijn Zuidoost-Aziatische dochter, Lazada, in Europa te introduceren. De onlinemarktplaats is de grootste e-commercespeler van Zuidoost-Azië en telde in 2021 meer dan 159 miljoen actieve klanten. Tegen 2030 moeten dat er 300 miljoen zijn, stelt het bedrijf zich tot doel. Lazada werd tien jaar geleden opgericht door Rocket Internet, de Berlijnse accelerator die ook aan de basis lag van Zalando en HelloFresh, maar werd in 2016 overgenomen door Alibaba.
Europa wordt plots interessant voor Lazada, omdat grote rivaal Shopee zich lijkt te verslikken in het continent. Vorig jaar ging AliExpress-lookalike Shopee van start in Polen, Spanje en Frankrijk, maar al in maart van dit jaar trok het platform zich terug uit de Franse markt wegens zwakke groeivooruitzichten.
Alibaba denkt meer succes te kunnen boeken omdat het een sterke logistieke positie heeft in Luik. In november vorig jaar opende Alibaba er op de luchthaven nog een nieuwe centrale hub voor logistiekpoot Cainiao, naar eigen zeggen de grootste in zijn soort in Europa.
Nood aan het buitenland
Lazada zou zich in Europa differentiëren van zusterformule AliExpress door meer als lokale marktplaats op te treden met ook Europese handelaars en verkooppartners, in plaats van het overwegend Chinese aanbod op AliExpress. James Dong, de CEO van Lazada Thailand, zou het initiatief gaan leiden, bericht Reuters.
Voor Alibaba is het belangrijk om op buitenlandse expansie te mikken, aangezien de binnenlandse Chinese groei vertraagt. De technologiereus krijgt te maken met sterke nieuwkomers zoals Pinduoduo en TikTok-zus Douyin, maar ook met verstrengde regelgeving die de macht van de heersende megaretailers aan banden legt. Ook op Zuidoost-Aziatische markt verhit de concurrentiestrijd.