Er komt al een einde aan de nieuwe verdeel- en heersstrategie van Alibaba. Door de toenemende concurrentie wordt groepstopman Eddie Wu ook weer CEO van de e-commercetak, de kernafdeling die hij eerder al leidde.
Terug naar retail
Eind maart besloot de Chinese technologiegigant zichzelf in zes stukken te hakken, om zo wendbaarder en beter bestuurbaar te worden. In juni kreeg de groep dan ook een nieuwe CEO: Eddie Wu, die tot dan toe aan het hoofd van de retailactiviteiten stond.
De e-commercetak kan Wu echter niet missen, zo blijkt nu: behalve groepstopman wordt Wu ook weer CEO van retailafdelingen Taobao en Tmall Group. De aanstelling gebeurt met onmiddellijke ingang. Huidig e-commercehoofd Trudy Dai krijgt een nieuwe taak, namelijk het oprichten van een afdeling voor vermogensbeheer.
Bewust combineren
Wu heeft als groeps-CEO ook al de leiding over Alibaba’s cloud- en AI-eenheid. De belangrijkste afdelingen van de groep vallen dus toch weer onder eenzelfde aanvoerder. Die combinatie moet zorgen “een totale focus op, en aanzienlijke en aanhoudende investeringen in, onze twee kernactiviteiten van cloud computing en e-commerce”, meldde voorzitter Joe Tsai volgens MarketWatch aan het personeel.
Met die investeringen doelt Tsai expliciet op een transformatie van de e-commercetak “door middel van technologische innovatie”. Alibaba voelt de druk van de jonge concurrent Temu, die het bedrijf al heeft ingehaald als China’s meest waardevolle e-commercebedrijf. Zelfs Alibaba-oprichter Jack Ma maande zijn geesteskind aan meer van Temu te leren en zich aan te passen.