De Chinese webreus Alibaba reorganiseert zijn e-commerce activiteiten om z’n internationale groei te versnellen. Het bedrijf benoemde ook een nieuwe financiële directeur.
Wendbaarder worden
Alibaba splitst zijn e-commerce activiteiten op in twee digitale divisies. De divisie International Digital Commerce overkoepelt voortaan de activiteiten op de internationale markten, onder leiding van Jiang Fan. Hieronder vallen AliExpress, Alibaba.com en Lazada. De afdeling China Digital Commerce richt zich op de binnenlandse markt en zal worden geleid door Trudy Dai.
“We willen nieuwe benaderingen verkennen om meer innovatie en creativiteit in onze teams en bedrijven te stimuleren”, zei CEO Zhang in een persbericht. De nieuwe organisatiestructuur, waarbij lokale teams meer macht en autonomie krijgen, moet het bedrijf wendbaarder maken. De topman wil ook nog sterker inzetten op internationale groei: “Wij blijven ernaar streven een echt geglobaliseerd bedrijf te worden, en wij geloven dat overzeese markten veel opwindende mogelijkheden en kansen voor ons inhouden.”
Managementwissel
Tegelijk kondigt het bedrijf een managementwissel aan. Toby Xu zal vanaf 1 april Maggie Wu opvolgen als CFO. Wu werkt al 15 jaar voor Alibaba en werd financieel directeur in 2013. Ze was onder meer nauw betrokken bij de beursnoteringen van het miljardenbedrijf in New York en Hongkong. Wu blijft wel deel uitmaken van de raad van bestuur van Alibaba.
Haar vervanger, de 48-jarige Xu, kwam drie jaar geleden bij Alibaba als speciaal assistent van CEO Zhang. Hij speelde een belangrijke rol bij verschillende deals voor het bedrijf, waaronder een partnerschap met de in Hongkong gevestigde retailgigant Fung Group. In juli 2019 werd hij benoemd tot plaatvervangend CFO en momenteel is hij verantwoordelijk voor Alibaba-investeringen als Sun Art Retail Group en Lianhua Supermarket Holdings.