Alibaba’s jaarlijkse 11.11 Singles Day-festival strekt zich dit jaar niet over een maar twee weekends uit. Van 1 tot 3 november kregen Chinezen al de kans om koopjes te doen, dit keer bij extra veel Westerse merken.
Opgekropte kooplust
De Chinezen hebben het coronavirus sneller onder controle dan het Westen en zitten nu met heel wat “opgekropte kooplust”, meent het Chinese handelsplatform Alibaba. Daarom voegt de Amazon-rivaal voor het eerst in de 12-jarige geschiedenis van het koopjesfestival een tweede weekend toe aan het 11.11 Global Shopping Festival, ook bekend als Singles Day.
Tussen 1 en 3 november konden consumenten in China al van een eerste reeks kortingsacties en nieuwe productlanceringen profiteren. Op die manier wil de e-commercereus ook de logistiek wat ontlasten, want Alibaba rekent dit jaar op een record van zo’n 800 miljoen shoppers, 250.000 deelnemende merken en 2 miljoen nieuwe producten die er hun debuut maken. Dat is twee keer zoveel productlanceringen als vorig jaar, toen het eerste uur alleen al meer omzet haalde dan heel Black Friday in het Westen.
2.600 nieuwe Westerse merken
Bijzondere aandacht gaat dit jaar naar luxe en Westerse merken, nu Chinese consumenten niet kunnen reizen en ze die producten dus niet ter plaatse kunnen kopen. Luxeshoppers krijgen toegang tot promoties van bijna 200 merken, waaronder Cartier, Balenciaga, en Chloé. Voor het eerst is er ook een fysieke component aan het onlinefestival: in minder digitaal ontwikkelde steden zijn vouchers te krijgen om met korting naar de koffieshop of buurtwinkel te gaan.
Aangezien het Westen nog sterk te lijden heeft onder de coronacrisis, zet Alibaba sterk in op het promoten van China als afzetmarkt voor Westerse merken en bedrijven. Het Westerse aanbod breidt gevoelig uit en alleen al tijdens het 11.11-festival gaan 2.600 nieuwe buitenlandse merken op het platform van start. Op 21 oktober was ook al een voorverkoop begonnen.