Ondanks sterke tegenwind van de lockdowns in China en de oorlog in Oekraïne weet het Chinese onlineplatform Alibaba de omzet nog wel te verhogen, maar de winst keldert. De retailer kondigt kostenbesparingen aan.
Sterke winstdaling
Het Chinese zero-Covidbeleid weegt ook op de resultaten van Alibaba. De e-commercegigant zag de omzet in het vierde kwartaal van z’n gebroken boekjaar nog wel groeien met 9%. Dat is beter dan verwacht, maar toch het laagste groeicijfer sinds de beurgang van de groep in 2014. De operationele kasstroom (ebitda) echter daalde met 30%.
Voor het volledige boekjaar, dat eindigde op 31 maart, noteerde Alibaba een omzetgroei met 19%, wat lager is dan de doelstelling van 20 tot 23% die de groep in november had vooropgesteld. De nettowinst daalde met 59%. De retailer wijst erop dat de lockdowns een impact hebben op de bevoorradingsketen. Bovendien daalt de vraag van Chinese consumenten naar niet-essentiële producten. In maart daalde de retailomzet in China met 3,5%.
Kostenbeheersing
Maar ook buiten China loopt het moeizaam: dochterbedrijf Lazada, actief in Zuid-Oost Azië, ziet de groei van onlinebestellingen vertragen, nu de winkels in de regio weer open zijn. AliExpress lijdt dan weer onder de impact van de oorlog in Oekraïne en onder de aangepaste Europese btw-regels – sinds 1 juli 2021 moet er immers btw en douanekosten betaald worden op álle pakjes van buiten de Europese Unie, en is er geen uitzondering meer voor goedkope pakketjes uit China.
Topman Daniel Zhang kondigt aan dat het internetplatform zich in het nieuwe fiscale jaar nog meer zal concentreren op kostenbeheersing en operationele efficiëntie. Hij laat zich echter niet vastpinnen op concrete vooruitzichten voor het lopende boekjaar, omdat de onzekerheden gelinkt aan de pandemie te groot zijn.