Singles Day, het koopjesfestival van de Chinese webwinkel Alibaba, is andermaal een groot commercieel succes geworden. In totaal werd voor 498 miljard yuan (bijna 64 miljard euro) aan goederen verhandeld.
11-daagse
Dit jaar werd Singles Day voor het eerst in zijn twaalfjarige bestaan over 2 weekends uitgespreid, mede om de logistieke diensten wat te ontlasten. Dat bleek een geslaagde zet, want in de periode van 1 tot 11 november lag het bruto handelsvolume 26% hoger dan tijdens dezelfde tijdspanne vorig jaar. Er werd voor omgerekend bijna 64 miljard euro aan spulletjes verkocht.
Dit jaar bereikte Singles Day liefst 800 miljoen consumenten laat Alibaba met enige trots weten. Ruim 250.000 merken waren vertegenwoordigd. Van de buitenlandse merken bleken vooral Amerikaanse producten van Apple en Nike erg gegeerd. Maar ook Europese merken als Adidas en Lancôme deden goede zaken.
Singles Day ontstond in de jaren 90 van de vorige eeuw in Chinese studentenmilieus. Sinds 2009 koppelt Alibaba er een winkelevent aan, dat op korte tijd uitgroeide tot een grandioos commercieel succes.