Alleen al in Europa hield Amazon vorig jaar 800.000 oplichters tegen en moest het platform in de eerste helft van dit jaar al 274 miljoen keer ingrijpen bij (mogelijk) misleidende of valse aanbiedingen.
181 miljoen klanten
Omdat Amazon wordt beschouwd als online ‘gatekeeper’ door de nieuwe Digital Services Act van de Europese Unie, moet het platform met de billen bloot. In een verplicht transparantierapport onthult de e-commercereus voor het eerst zijn omvang in Europa en hoe (vaak) het ingrijpt tegen oplichters of verdachte aanbiedingen.
Amazon heeft in Europa naar schatting gemiddeld 181 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, zo blijkt uit het rapport dat Lebensmittel Zeitung kon inkijken. Duitsland is met ongeveer 60,4 miljoen gebruikers veruit de grootste Europese markt, gevolgd door Italië (38,1 miljoen), Frankrijk (34,6 miljoen) en Spanje (25,1 miljoen).
Algoritme komt tussen
De DSA verplicht platforms met meer dan 45 miljoen actieve gebruikers verder om informatie te verstrekken over hun aanpak van illegale inhoud. Amazon zegt dat er op dat vlak vorig jaar 800.000 pogingen waren om met slechte bedoelingen een verkoopaccount te openen. Dat is fors minder dan de zes miljoen pogingen in 2020 en 2,5 miljoen pogingen in 2021, omdat het bedrijf vandaag zowel technologie als mensen inzet om de identiteit van potentiële verkopers te verifiëren.
Tussen januari en juni van dit jaar kwam Amazon ook 274 miljoen keer tussen in inhoud van de marktplaats. 84,2 miljoen keer werden uiteindelijk posts verwijderd, in 133,6 miljoen gevallen werd de inhoud geblokkeerd. Bijna driekwart van de tussenkomsten gebeurden automatisch, en quasi altijd (97%) was het terecht, aldus het bedrijf.