Amazon gaat nu ook in Europa de strijd aan met discountplatformen zoals Temu en Shein. Klanten in het Verenigd Koninkrijk krijgen als eersten toegang tot de webshop met goedkope Chinese spulletjes.
Europese uitrol nog dit jaar verwacht
Haul is Amazons antwoord op het groeiende marktaandeel van platforms als Temu, Shein en TikTok Shop, die snel terrein winnen met spotgoedkope producten en flitsaanbiedingen. Ook Haul biedt een breed assortiment in meer dan dertig categorieën, waaronder mode, wonen en lifestyle, met opvallend lage prijzen: de meeste producten kosten minder dan tien dollar, sommige zelfs amper één dollar. Dat kan omdat de producten recht uit China worden verzonden, waardoor de levertijden weliswaar langer zijn (een tweetal weken) dan typisch bij Amazon het geval is.
De nieuwe dienst is momenteel beschikbaar in bèta voor een geselecteerd klantenbestand in het Verenigd Koninkrijk. De volledige uitrol wordt binnen enkele weken verwacht. Amazon test het concept in de Verenigde Staten al sinds november 2024 en ziet het als een kernonderdeel van zijn wereldwijde groeistrategie voor 2025. Hoewel Amazon nog geen concrete data heeft vrijgegeven, melden verschillende media dat Haul mogelijk tegen eind 2025 ook in de rest van Europa wordt gelanceerd.