De Dash-knoppen van Amazon, waarmee klanten met een druk op de knop wc-papier of waspoeder kunnen bestellen, zijn in Duitsland in strijd met de wet. Dat heeft een Duitse rechtbank geoordeeld, maar Amazon laat het er niet bij zitten.
Geen toegang tot prijsinformatie
De bestelknoppen van Amazon schenden de Duitse wet op de consumentenbescherming. Wie bestelt via de knoppen krijgt immers geen informatie over de prijs, noch verdere informatie over het product dat ze kopen. Dat heeft een Duitse rechter donderdag geoordeeld naar aanleiding van een klacht aangespannen door een regionale consumentenorganisatie.
Het argument van de misnoegde consumentenwaakhond luidt dat klanten altijd moeten weten wat ze betalen op het moment van een transactie, en dat is via de Dash-knoppen niet het geval. Amazon Dash zijn immers wifi-geconnecteerde knoppen gelinkt aan een bepaald merk die klanten eender waar in huis kunnen plakken. De knop is verbonden met een bepaald product (zoals tandpasta van Colgate, luiers van Pampers of chips van Doritos) zodat je wanneer de voorraad op is, kan bijbestellen met slechts één druk op de knop.
Amazon vecht de uitspraak aan
“We staan altijd open voor innovatie, maar als innovatie betekent dat de consument in een nadelige positie wordt gebracht en prijsvergelijkingen moeilijk worden gemaakt, dan bestrijden we dat”, aldus Wolfgang Schuldzinski, hoofd van de consumentenorganisatie, volgens Reuters.
Een woordvoerder van Amazon zegt daarentegen dat het bedrijf ervan overtuigd is dat de knoppen voldoen aan de Duitse wetgeving en dat het de uitspraak zal bestrijden via andere legale kanalen, ook al beweert de consumentenorganisatie dat de rechtbank wellicht geen hoger beroep zal toelaten.
“Vijandig tegenover innovatie”
“De uitspraak van vandaag is niet alleen vijandig tegenover innovatie, het houdt ook tegen dat klanten een weloverwogen beslissing nemen over de vraag of een service zoals de Dash-knop hen een handige winkelervaring biedt”, reageert Amazon.
Los van deze perikelen loopt in Duitsland ook een onderzoek tegen Amazon vanwege de concurrentiewaakhond, die onderzoekt of het bedrijf zijn marktdominantie misbruikt ten opzichte van externe retailers die via de marktplaats hun waren aanbieden. Duitsland is na de Amerikaanse thuismarkt de grootste markt voor de e-commercereus.