Amazon opent een eigen koopjeswebshop om te concurreren met Temu en Shein. De e-commercereus zal er goedkope spulletjes uit China rechtstreeks verkopen.
Hoesjes en goedkope kleren
Op een besloten evenement voor verkopers in China heeft Amazon plannen voorgesteld voor een nieuwe discountwebshop, vol met goedkope kleding, huishoudelijke artikelen en andere spulletjes uit China. Amazon hoopt zo een stukje marktaandeel af te snoepen van Temu en Shein, die razendsnel aan populariteit winnen – niet het minst op de Amerikaanse thuismarkt van Amazon.
Terwijl de marktwaarde van Amazon deze week voor het eerst de twee biljoen dollar (2.000 miljard) passeerde, wil de onlinegigant de banden met Chinese fabrikanten en platformverkopers aanhalen. Al deze herfst zou de retailer hun producten beginnen accepteren. De webshop zou een herkenbaar aanbod van merkloze artikelen bevatten van minder dan twintig dollar. Op de presentatie waren onder andere gezichtsmassage-instrumenten, armgewichten en telefoonhoesjes te zien.
Recht uit China
Het idee is dat de Chinese verkopers rechtstreeks naar Amerikaanse consumenten kunnen verzenden, net zoals bij Temu en Shein het geval is, vernam CNBC. Daardoor zal de levering minder snel – tussen de negen en elf dagen – gebeuren, maar kunnen de verkopers op kosten besparen. Tot nu toe moesten Amazon-verkopers in China de goederen naar magazijnen in de Verenigde Staten sturen voordat ze naar klanten werden verzonden.
In december kondigde Amazon ook al een nieuw “innovatiecentrum” aan in Shenzhen en verlaagden de kosten voor verkopers van kleding onder de twintig dollar. In 2023 zou het aantal artikelen verkocht door Chinese verkopers met 20% zijn gestegen.