Hoewel Amazon zijn omzet in Frankrijk flink zag aangroeien, kon de e-commercegigant niet ten volle profiteren van de coronapandemie. Relatief gezien verloor het bedrijf terrein.
43 miljard euro
Amazon realiseerde via zijn Franse site vorig jaar een omzet van 8,3 miljard euro, 7% meer dan het jaar voordien. Dat meldt Le Figaro op basis van cijfers van marktonderzoeksbureau Kantar. Toch is die groei eerder matig in vergelijking met de boost die hele e-commercemarkt kreeg: de onlineverkoop steeg afgelopen jaar met liefst 24% tot 43 miljard euro. Daardoor daalde het marktaandeel van de Amerikaanse gigant op een jaar tijd van 22 naar 19%. Niettemin blijft Amazon afgetekend marktleider in Frankrijk, met Cdiscount op ruime afstand als nummer twee.
De vrees van de detailhandel dat Amazon het meest zou profiteren van de coronapandemie – en met name van de verplichte sluitingen tijdens de lockdowns – is dus ongegrond gebleken. Daar zijn verschillende redenen voor. Om te beginnen moesten ook de Franse distributiecentra van de e-commercereus tijdens de eerste lockdown tijdelijk dicht, na een klacht van de vakbonden over de onveilige werkomstandigheden. En hoewel Amazon in staat was aan de Fransen te leveren vanuit de buurlanden, was het vermogen om aan de vraag te voldoen eerder beperkt.
Negatief sentiment
Naast de logistieke problemen speelde zeker ook de anti-Amazon retoriek, die in november een hoogtepunt bereikte tijdens de sluiting van de niet-essentiële winkels, een rol. Zelfs premier Jean Castex raadde zijn landgenoten toen aan om hun aankopen uit te stellen in plaats van de spullen bij “een grote buitenlandse site” te bestellen.
Maar bovenal is de relatieve achteruitgang van Amazon te wijten aan de enorme toename van het online aanbod. De meeste lokale handelaars waren na de eerste lockdown veel beter voorbereid en konden hun activiteiten tijdens de tweede golf online voortzetten. Veel fysieke winkels fungeerden bovendien als afhaalpunt voor de online bestellingen.