De Britse concurrentiewaakhond staat op het punt om een onderzoek in te stellen naar Amazon. Intussen dreigt ook vanuit de Europese Unie een stevige boete voor de e-commercegigant.
Koopvak
De Competition and Markets Authority (CMA) zou een formeel onderzoek willen opstarten naar Amazon, schrijft Charged Retail. Naar verluidt houdt de Britse mededingingsautoriteit het Amerikaanse bedrijf al enkele maanden nauwlettend in de gaten.
Kern van de zaak is de manier waarop Amazon de gegevens aanwendt die het verzamelt van kopers en verkopers. Het onderzoek zou zich verder richten op de wijze waarop de webreus beslist welke verkopers in zijn felbegeerde “koopvak” verschijnen, het vak aan de rechterkant van een productpagina waarmee shoppers het product onmiddellijk aan hun mandje kunnen toevoegen.
Ongeveer 82% van alle aankopen wordt via dit koopvak gedaan, maar alleen bepaalde verkopers met hoge verkoopcijfers zouden erin verschijnen. De CMA wil achterhalen hoe deze verkopers worden geselecteerd en of Amazon verkopers bevoordeelt die ook van zijn logistieke dienst gebruikmaken.
Europa
Ook de EU heeft momenteel twee antitrustonderzoeken lopen naar Amazon, waarbij wordt nagegaan of het bedrijf zijn verkopersgegevens gebruikt om zijn eigen producten te promoten en waarbij ook de koopbox wordt onderzocht.
De Luxemburgse commissie voor gegevensbescherming (CNPD) heeft intussen een ontwerpbesluit klaar waarin het een boete van zo’n 350 miljoen euro wil opleggen aan Amazon, wegens schending van de Europese GDPR-regels. Dat meldt The Wall Street Journal. De CNPD is de belangrijkste privacytoezichthouder voor Amazon in de EU omdat het bedrijf zijn Europese hoofdkantoor in het Groothertogdom heeft.
Voordat het ontwerpbesluit definitief kan worden, moet het effectief worden goedgekeurd door andere privacytoezichthouders in de EU, een proces dat maanden kan duren en kan leiden tot wezenlijke veranderingen, waaronder een hogere of lagere boete.