Amazon boekte vorig kwartaal meer dan 100 miljard dollar omzet, al voor de derde keer op rij. Toch start nieuwe CEO Andy Jassy in mineur, want de recordcijfers van vorig jaar kan hij niet meer waarmaken.
Mensen doen andere dingen
In het voorbije tweede kwartaal, tevens het laatste kwartaal met oprichter Jeff Bezos als CEO, zag Amazon de omzet met 27% groeien. Die brak zo voor de derde keer op rij door de grens van 100 miljard en klokte af op 113 miljard dollar (95 miljard euro).
Toch worden de cijfers vooral als een domper gezien: de groei is flink vertraagd ten opzichte van de 41% omzetstijging een jaar geleden. De omzet kwam dan ook zo’n 2 miljard dollar lager uit dan analisten hadden verwacht.
De verklaring is niet ver te zoeken: vorig jaar was een recordjaar voor Amazon, aangezien mensen door de lockdowns thuis zaten en massaal hun toevlucht namen tot e-commerce. Vandaag ziet CFO Brian Olsavsky dat mensen weer “andere dingen gaan doen dan winkelen”, zoals op reis gaan. De financiële topman verwacht daardoor ook in de komende kwartalen langzamere groei, schrijft CNBC.
Meerjarige investeringscyclus
De winst overtrof daarentegen wel de verwachtingen, geholpen door de zeer winstgevende cloud-computing, abonnementen en reclameactiviteiten. De bedrijfstak waar services aan platformpartners en reclame in zitten vervat, was ook goed voor liefst 87% meer omzet in het vorige kwartaal, terwijl cloudafdeling AWS met 37% groeide. Het zorgde voor een positieve nettowinst van 7,8 miljard dollar (6,6 miljard euro), 48% meer dan vorig jaar.
Amazon bevindt zich ondertussen midden in een meerjarige investeringscyclus, aldus nog Olsavsky. De technologiereus wil zijn opslagcapaciteit in tweede helft van het jaar nog fors vergroten, vooral in de VS zelf, terwijl het bedrijf ook blijft inzetten op diensten zoals Prime Video. De overname van de iconische Hollywoodstudio MGM in mei speelt daar een belangrijke rol in.