Amazon experimenteert in alle stilte met een “Prime Lite”-abonnement in India, een goedkopere variant van Amazon Prime. De budgetformule kan in tijden van economische druk ook elders succes oogsten.
Drempel verlagen
Amazon probeert zijn Prime-abonnement toegankelijk te maken voor een breder publiek: in India test de e-commercereus momenteel een “Prime Lite”-abonnement. Dat geeft leden recht op gratis bezorging binnen de twee dagen en het streamingplatform Prime Video, meldt TechCrunch. In plaats van de 1499 roepies (17 euro) die Amazon er normaal per maand vraagt, kost deze formule 999 roepies (11 euro).
Voor Amazon kan het een strategische manier zijn om consumenten met kleinere budgetten aan te spreken, en niet alleen in ontwikkelingslanden. In het door inflatie geplaagde Westen verhoogde het platform vorig jaar nog de abonnementsprijs, ook al is het voor Amazon belangrijk om lidmaatschap laagdrempelig te houden: het miljardenbedrijf verzamelt ontzettend veel relevante informatie over zijn leden, die er gemiddeld ook meer dan dubbel zoveel uitgeven als niet-leden.
In India kan het echter ook een stunt zijn om klanten af te snoepen van rivaal Flipkart. Die lokale concurrent is eigendom van Walmart en blijft sterker gepositioneerd in het land. Recent moest Amazon zelfs 1% van zijn Indiase werknemers (een duizendtal mensen) ontslaan om op de competitieve markt kosten te besparen.