Amazon staat onder toenemende druk om zijn plastic voetafdruk te verkleinen, nu aandeelhouders een resolutie hebben goedgekeurd waarin het bedrijf wordt aangemaand te onthullen hoeveel van zijn plastic verpakkingen in het milieu terechtkomen.
Rapport
De resolutie, onder impuls van de activistische aandeelhoudersgroep As You Sow, roept de de online retailer op om in december van dit jaar een rapport uit te brengen met een stand van zaken rond de problematiek. De aandeelhouders willen zo te weten komen hoeveel plastic verpakkingen het bedrijf gebruikt en welke maatregelen het heeft genomen om de afvalberg te verkleinen. De raad van bestuur van Amazon had de aandeelhouders nochtans aangeraden tegen het voorstel te stemmen, schrijft Retail Gazette.
Vorig jaar schatte natuurbeschermingsgroep Oceana dat Amazon in 2019 maar liefst 210.000 ton plastic verpakkingsafval had gegenereerd. Amazon heeft die cijfers altijd betwist en verwijt de natuurvereniging een verkeerde berekening. Het Amerikaanse bedrijf beweert bovendien dat het sinds 2015 het gewicht van uitgaande verpakkingen met meer dan een derde heeft verminderd en meer dan een miljoen ton verpakkingsmateriaal heeft geëlimineerd.