Ook Amazon ziet groot potentieel in tweedehands: dat illustreert de retailer nu met de opening van een tijdelijke fysieke tweedehandswinkel in Londen. Steeds meer shoppers willen immers geld besparen en duurzamer winkelen.
Kerstpop-up
Tweedehands vertegenwoordigt in Europa al een omzet van één miljard euro voor Amazon. Alleen al in het Verenigd Koninkrijk verkocht de retailgigant vorig jaar meer dan vier miljoen tweedehandsproducten. In de eerste negen maanden van 2023 steeg de verkoop van tweedehands goederen door Amazon er bovendien met ruim 15% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
“Klanten vertellen ons dat ze tweedehands spullen kopen om geld te besparen in de aanhoudende levensduurtecrisis en omdat ze duurzamer willen winkelen”, verklaarde John Boumphrey, die de Britse operaties van de retailer leidt, bij de opening van de eerste fysieke tweedehandswinkel van Amazon in Londen. Die “Second Chance Store” – een kerstpop-upwinkel die meer dan 4.000 geretourneerde en gereviseerde artikelen verkoopt – blijft open tot 12 december.
Recordomzetten
Dat shoppers op zoek zijn naar interessante deals blijkt ook uit de recordomzet die Amazon naar eigen zeggen de afgelopen weken heeft geboekt. Volgens het bedrijf was de periode van 17 november tot Cyber Monday het “grootste winkelevenement ooit”, vergeleken met dezelfde periode van elf dagen vorig jaar. Concrete verkoopcijfers maakte Amazon niet bekend, maar consumenten kochten in die periode wereldwijd meer dan een miljard artikelen.
Zopas meldde AWS, de cloudafdeling van de retailer, ook de lancering van een AI chatbot voor ontwikkelaars en IT-professionals, met de naam Amazon Q. Die is ontworpen om zakelijke klanten in elke ontwikkelingsfase te helpen met het bouwen van applicaties op AWS.