Overname bol.com maakt Nederland grootste groeimarkt
Het beste Ahold-nieuws kwam uit Nederland, waar in het vierde kwartaal steeg de omzet met 207,9 miljoen euro steeg tot 2,7 miljard euro. Daarvan nam Bol.com 145,8 miljoen euro voor zijn rekening. Op vergelijkbare basis was de groei wel amper 0,2%, onder andere door hogere marketingkosten.
Albert Heijn, Etos en Gall & Gall draaiden in 2012 wel iets minder rendement dan een jaar eerder, maar Albert Heijn groeide toch mooi dankzij de overname van vijftien Jumbo-winkels.
Amerikaanse pensioenen kleuren winstcijfers rood
In de VS diende Ahold in het laatste kwartaal van 2012 bijkomend 121 miljoen euro uit te trekken voor zijn pensioenfonds, waar het voor oudere werknemers met een toegezegd pensioen werkt. Wel werd dat bedrag gedeeltelijk gecompenseerd door een meevaller van 33 miljoen euro op de pensioenrekening in Nederland.
Daarnaast boekte Ahold extra afschrijvingen: een afboeking op software in de VS kostte het concern 88 miljoen euro en een waardevermindering van vooral de Slowaakse activiteiten kostte nog eens 26 miljoen euro.
Omzet stijgt (bijna) overal
Operationeel deed Ahold het wel goed in het vierde kwartaal: zoals Ahold in januari al aankondigde, steeg de kwartaalomzet liefst 7,5% naar 7,835 miljard euro. “De omzet ging omhoog en we hebben in al onze markten marktaandeel gewonnen”, jubelde topman Dick Boer.
In de Verenigde Staten ging de omzet met 4,3% omhoog tot 6,1 miljard dollar dankzij de succesvolle promotieacties tijdens de feestperiode. In “overig Europa” (Tsjechië en Slowakije) was er daarentegen een daling van het verkoopcijfer met 3,0% door de verhoging van het belangrijkste btw-tarief Tsjechië.
Tevreden over 2012, voorzichtig voor 2013
Voor heel 2012 tikte de omzet van Ahold af op 32,841 miljard euro, een toename met 8,5%. Daarop werd een nettowinst verdiend van 827 miljoen euro, 19% minder dan het resultaat van vorig jaar – grotendeels door de Amerikaanse pensioentegenvaller.
Voor 2013 blijft topman Boer voorzichtig. “Onze focus blijft liggen bij de vereenvoudiging van onze activiteiten om kosten te kunnen verlagen. (…) We geloven dat onze bedrijven goed gepositioneerd zijn voor de toekomst en blijven streven naar een steeds betere winkelervaring voor onze klanten, in onze winkels en online.” (JVG/KB/MR)