Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank.
Afvalberg verkleinen
De gemeente Amsterdam kiest daarmee voor een opt-in-systeem voor reclamefolders, waarbij mensen die reclame in de brievenbus willen dat ook expliciet moeten aangeven met een ja/ja-sticker. Tot dusver gold de omgekeerde regel: wie géén folders wou, moest daarvoor een sticker aanvragen.
Met de maatregel wil het Amsterdamse stadsbestuur voorkomen dat folders ongelezen bij het oud papier terechtkomen en de afvalberg nodeloos vergroten. De keuze voor een opt-in-systeem zou Amsterdam een besparing van naar schatting 1,8 miljoen kilo per jaar opleveren.
Ja/ja-sticker krijgt ‘neen’ van brancheorganisaties
De invoering van de ja/ja-sticker viel niet bij iedereen in goede aarde: de reclamefolderbranche spande zelfs een rechtzaak in om de maatregel tegen te houden. Verdelers van reclamefolders zouden financieel onredelijk benadeeld worden, aldus brancheorganisaties Kvgo, Spotta en MailDB. De Amsterdamse rechter had echter geen oren naar hun argumenten. De brancheorganisaties overwegen om in beroep te gaan tegen de beslissing.
Wat de gevolgen voor de reclamefolderbranche zijn, is nog niet duidelijk. Bovendien is het volgens drukkerij-belangenbehartiger Kvgo waarschijnlijk dat advertenties toch nog bij de Amsterdammers blijven terechtkomen via de gratis huis-aan-huisbladen, die dan dikker zullen worden.