Verschillende analisten zien weinig toekomst voor warenhuisketen Hudson’s Bay in Nederland. Er zou onvoldoende potentieel zijn en bovendien rommelt het flink aan de top van het bedrijf, wat het beleid niet ten goede komt.
Te weinig klanten
Data-analysebureau Whooz zegt zo onomwonden dat de vestigingen in Zwolle en Almere, en het filiaal dat nog moet openen in Enschede, waarschijnlijk nooit rendabel kunnen zijn. “In de buurt van deze vestigingen wonen te weinig potentiële vaste klanten van Hudson’s Bay”, zegt Jan Louwris van Whooz, volgens Trouw.
Ook over Maastricht, Den Bosch, Tilburg en Breda klinkt Whooz niet bijzonder optimistisch: “De kerndoelgroep van Hudson’s Bay is op al deze plekken kleiner dan 14.000 huishoudens.” Volgens Whooz moeten er minstens 14.000 huishoudens met potentiële klanten aanwezig zijn voor een locatie echt rendabel kan zijn.
Whooz wijst zo toch al snel de helft van de huidige vestigingen in Nederland aan als mogelijke probleemgevallen. In Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Leiden zijn wel voldoende klanten aanwezig. Hetzelfde geldt voor de geplande vestigingen in Utrecht, Haarlem en Amstelveen. Daarbij moet wel nog rekening worden gehouden met concurrentie van bijvoorbeeld De Bijenkorf, maar daar houdt Whooz geen rekening mee in de analyses.
Hommeles aan de top
Daarnaast is het nog maar de vraag in hoeverre al die geplande vestigingen van Hudson’s Bay in Nederland de deuren gaan openen. Het rommelt al een tijdje aan de top van het Canadese bedrijf en Gerald Storch, die als CEO de stap maakte naar Europa, werd zopas aan de kant geschoven. Binnen het bedrijf klinkt bovendien al langer de roep van een belangrijke aandeelhouder om zich terug te trekken uit Europa.