Augmented reality is een meerwaarde in virtuele shopomgevingen, blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel. Wie iets in AR ziet, heeft sterker het gevoel dat het al van hem of haar is en is sneller geneigd het te kopen.
Augmented reality vervangt aanraking
De opkomst van augmented reality brengt nieuwe opportuniteiten voor retailers, concludeert VUB-professor Malaika Brengmann. Dat AR helpt om consumenten te betrekken, een merk te onthouden en ze meer vertrouwen in een aankoop te geven, was al geweten; nu blijkt het echter shoppers ook een gevoel van eigendom te geven.
Consumenten hebben meer het idee dat het product al hun bezit is als ze het in AR zien dan wanneer ze het gewoon op een laptop of smartphone zien. Dat komt door de meer tactiele eigenschappen van augmented reality, de technologie die beelden of informatie bijvoorbeeld met een smartphonecamera virtueel over de reële omgeving laat projecteren.
Als mensen producten aanraken, krijgen ze immers het gevoel dat het al een beetje van hen is. Bijgevolg zullen ze het ook sneller willen kopen. Aangezien dat tot nu toe niet mogelijk is online, tippen de onderzoekers augmented en virtual reality als alternatieve oplossingen voor online- en omnichannelretailers.
Beter voor stoel dan voor vaas
Een designvaas en een designerleunstoel werden in het onderzoek op drie verschillende manieren aan een testpanel getoond: op een laptop, op een smartphone en via een mobiele AR-toepassing waarin het object virtueel in een huiselijke omgeving werd geplaatst. In het laatste geval lag het gevoel van bezit beduidend hoger, zeker bij de designstoel.
Vooral bij materiële producten, die complexer om te begrijpen zijn en waarbij tast en andere zintuigen een rol spelen, is AR een goeie bondgenoot om onlineshoppers toch het gevoel te bezorgen dat ze in de winkel zouden krijgen als ze het item daar zouden zien en aanraken. Dit kan nuttig zijn voor bijvoorbeeld kleren, schoenen of meubelen.
De vaas is dan weer een product dat vrij makkelijk op het zicht te begrijpen is en het effect van AR bleek er minder groot te zijn. Bij producten die eenvoudig in woorden of visueel te vatten zijn, speelt aanraking een minder grote rol en maakt het dus ook minder uit of consumenten ze fysiek, in AR of simpelweg op foto ervaren.