Extra inhoud – of gewoon extra fun
Die “toegevoegde realiteit” laat gewone affiches tot leven komen: smartphonebezitters die een speciale app downloaden, kunnen de affiche inscannen – en wat er dan gebeurt, zie je hieronder in het Australische voorbeeld.
Volgens initiatiefnemer CBS Outdoor lenen ‘wachttijdlocaties’ als stations zich het best voor zo’n experiment: “Neem bijvoorbeeld het treinstation. De gemiddelde wachttijd is hier 7 minuten. Omdat mensen toch al vaak met hun smartphone staan te spelen tijdens het wachten, is het slechts een kleine stap om de poster te scannen met de app en deze tot leven te zien komen.” aldus Guy Grimmelt, marketingdirecteur van de buitenreclame-exploitant.
De proefperiode loopt vier weken, en adverteerders die in die periode een gewone campagne hadden geboekt, krijgen – als de dat willen – een gratis upgrade naar een ‘augmented reality’-affiche. Gezien de timing hoopt CBS Outdoor ook op politieke partijen, die via een extra AR-laagje over een traditionele affiche “de kiezer meer uitleg kunnen geven over hun boodschap”.
Het Australische origineel werkt zo:
{youtubejw}ZEYLalzacyU{/youtubejw}