OKay Direct, de automatische stadswinkel van Colruyt Group, heeft de Mercuriusprijs 2022 gewonnen als sterkste innovatie in de Belgische retail. Ook Decathlon en Yuman Village vielen in de prijzen.
“Vernieuwend op wereldschaal”
Bijna exact één jaar na de opening in het centrum van Gent gaat OKay Direct aan de haal met de Mercuriusprijs, een bekroning voor innovatie in de retail die al meer dan dertig jaar lang wordt uitgereikt door retailfederatie Comeos. In de autonome stadswinkel kunnen klanten dag en nacht terecht voor de boodschappen, in een aangename en veilige omgeving, en tegen competitieve prijzen.
Volgens de jury is het een unieke formule, en niet alleen voor België: “Zelfs op wereldschaal is het vernieuwend dat een winkel tegelijkertijd door meerdere klanten kan worden bezocht, zelfs als er geen personeel aanwezig is”, zegt juryvoorzitter Gino Van Ossel. “Gezien de omzet en de bezoekcijfers lijkt het erop dat de consumenten dat kunnen waarderen. Het is de extreme vernieuwing gekoppeld aan de hoopgevende resultaten, die de jury overtuigt om OKay Direct tot winnaar uit te roepen. De innovatie is 100% Belgisch, en bovendien uitgevoerd met technologie die binnen de Colruyt Group is ontwikkeld.”
Duurzaamheid als rode draad
“Er is heel wat tijd en energie gekropen in het opnieuw bestuderen van ons model om tot het concept van OKay Direct te komen. Dat we hiervoor één jaar na opening de Mercuriusprijs mogen ontvangen, dé erkenning voor innovatie in de retailsector, is voor ons de kers op de verjaardagstaart”, reageert Gert Somers, verantwoordelijke voor de stadsformules bij OKay.
Marketplace van Decathlon greep net naast de hoofdprijs en belandde op de tweede plek. Het platform bevat naast het eigen sportassortiment ook artikelen van honderden andere merken die een slimme aanvulling vormen op het aanbod, om een breder publiek aan te spreken.
Yuman Village haalde de derde plaats: dit is een circulair warenhuis in Brussel waar shoppers terechtkunnen voor tweedehands en recyclage-artikelen. In totaal waren er tien genomineerden voor de Mercuriusprijs. Tweedehands, duurzaamheid, slimme samenwerkingen en nieuwe formats vormden dit jaar de rode draad.