E-commerce is in België weer met 30% gegroeid in het tweede kwartaal, na een al zo sterke groei een jaar tevoren. Onlineshoppen is echt goed ingeburgerd nu, meent BeCommerce, maar de ware toedracht heeft weinig met e-commerce op zich te maken.
7,2 miljard euro online
In het tweede kwartaal van 2022 gaven Belgen 3,5 miljard euro uit online, een stijging van 29% tegenover dezelfde periode vorig jaar. In de eerste helft van dit jaar gaven de Belgen in totaal 7,2 miljard euro uit online. Dat is opmerkelijk, want volgens Salesforce is e-commerce in België net fors teruggevallen ten opzichte van een jaar eerder.
Hoe dat komt? De verklaring ligt bij de online diensten, die Salesforce niet opneemt en BeCommerce wel. Na de coronapandemie doen consumenten zich weer volop tegoed aan evenemententickets, vakantieboekingen en andere diensten, die een jaar eerder nog quasi onbestaande waren. Online diensten kenden een stijging van 75%, geeft de vakvereniging voor onlinehandelaars aan: er werd vorig kwartaal 1,7 miljard uitgegeven aan diensten, tegenover 1 miljard in 2021.
50/50-verdeling is terug
Bijna de helft van alle online uitgaven in het tweede kwartaal ging naar diensten. “We zijn terug naar de 50/50-verdeling tussen producten en diensten van voor de coronacrisis. Onze voorspellingen zijn uitgekomen: belevenissen blijven belangrijk voor de consument, ook in onzekere tijden”, zegt algemeen directeur van BeCommerce Sofie Geeroms. Binnen de dienstensector gebeurde liefst 66% van alle uitgaven online, vooral voor vliegtuigtickets en accommodaties, tickets en pakketreizen.
Onlineshoppen raakt zo steeds meer ingeburgerd: 6,9 miljoen Belgen shopten tijdens het tweede kwartaal van 2022 online, iets meer (+2%) dan vorig jaar. Gemiddeld gaven ze 514 euro uit, tegenover 403 per onlineshopper een jaar eerder. “De Belgische consument durft online steeds meer uit te geven, maar doet dat wel prijsbewust”, legt Sofie Geeroms uit. “Het voordeel van online is namelijk dat je gemakkelijk prijzen kan vergelijken. Zeker in deze onzekere economische tijden, is dat belangrijk voor de consument.” Bijna negen op de tien is dan ook tevreden over onlineshoppen.