In België sturen consumenten 15% van hun online gekochte producten terug. Het zijn vooral mannen die retourneren, al zendt bijna de helft van alle onlineshoppers weleens iets terug.
Mannen retourneren meer
In vergelijking met het buitenland zijn Belgen bescheiden in het retourneren van onlinebestellingen: in de Verenigde Staten wordt 21% alle online aankopen teruggestuurd, in China is dat zelfs een kwart. De Zwitsers zijn koplopers in Europa met 22%, zo blijkt uit een studie van de International Post Corporation (IPC), waar L’Echo over bericht.
Toch heeft 48% van de Belgen in het afgelopen jaar minstens één onlinebestelling teruggestuurd. Opvallend is dat mannen (18%) vaker retourneren dan vrouwen (11%). Minder verrassend is dat vooral kleren en schoenen worden teruggestuurd: het is het bewijs dat online de juiste maat bepalen nog steeds een uitdaging is.
AI dé oplossing?
De Belgische cijfers komen uit een nieuwe enquête in opdracht van bpost, dat benadrukt dat consumenten een simpel retourproces verwachten. “86% is van de consumenten van mening dat een eenvoudig en betrouwbaar retoursysteem een must is”, aldus Wendy Luo, hoofd business development voor Azië bij de postdienst.
Retours vertegenwoordigen echter een kwart van de ecologische voetafdruk van e-commerce en de financiële impact is nog groter, dus streven bedrijven vooral naar het beperken van de terugzendingen. Het recente CBC-forum van het Waalse exportagentschap (Awex) schoof artificiële intelligentie als oplossing naar voren, zowel voor voorraadvoorspellingen als om consumenten beter te helpen zoeken en kopen.