Zelfstandigenorganisatie Unizo roept om op gratis retourzendingen van online aankopen te verbieden, liefst meteen op Europees niveau. Topman Danny Van Assche wijst onder meer op de klimaatimpact, maar wil ook de kleine lokale webshops zo wat meer afschermen van de globale e-commercegiganten, die zo’n gratisbeleid dankzij hun schaal makkelijker kunnen aanbieden.
“Ronduit decadent”
Van Assche schuwt de harde woorden niet in een communiqué. “Impulsief en ongeremd producten bestellen in de wetenschap dat je ze nadien à volonté kan terugsturen, en nog gratis ook… Zelfs wie zich er aan bezondigt, beseft diep van binnen dat hier iets niet klopt”, klinkt het. “Dit kán gewoon niet. Dit druist niet alleen in tegen alle gezonde principes van duurzaamheid, het is ronduit decadent. Niets is gratis.”
Het gratisretourbeleid heeft volgens Unizo een zware impact op het milieu, de economie en het lokale economische weefsel. Die impact blijft verborgen achter het gratisverhaal, dat door almaar meer consumenten wordt omarmd. “Mensen bestellen alsmaar meer en regelmatiger, omdat ze weten dat ze nadien altijd nog van gedacht kunnen veranderen. Als consumenten bestellingen niet langer gratis kunnen terugsturen, gaan ze niet enkel minder impulsief bestellen, ze gaan ook minder vaak producten terugsturen.”
Als bonus zullen kleine, lokale webshops niet langer verplicht worden om mee te stappen in het gratisgeweld van e-commercegiganten. “Het betekent ook dat lokale (online) retailers opnieuw met opgeheven hoofd een correcte prijs kunnen aanrekenen voor eventuele retourzendingen, en zelf ook minder retourzendingen binnenkrijgen”, aldus Van Assche. Unizo dringt er bij de Europese en nationale beleidsmakers op aan om het verbod op gratis retourzendingen met spoed in wetgeving te gieten.