Een reeks Belgische retailers, fabrikanten en andere organisaties roept België op om ‘ja’ te stemmen op de veelbesproken “zorgplichtwet”, die bedrijven zou verplichten hun toeleveringsketen te verduurzamen.
‘Make-it’ of ‘break-it’
Morgen stemmen de lidstaten van de Europese Unie normaal gezien over de “zorgplichtwet”, of de ‘Corporate Sustainability Due Diligence Directive’ (CSDDD). De richtlijn moet zorgen “voor het noodzakelijke ‘playing field’ richting duurzame waardeketens”. Een coalitie van winkels en bedrijven, waaronder Guylian, La fille d’O en Fairebel, vraagt expliciete steun voor het voorstel. “Het wordt erop of eronder”, zeggen ze.
Hun oproep is zelfs een “noodkreet, gezien de richtlijn zich op een ‘make-it’ of ‘break-it’ punt bevindt en het Belgische EU-voorzitterschap er hopelijk in slaagt om tijdig alle neuzen in de goede richting te krijgen”. Als het niet meer lukt om de richtlijn nog deze legislatuur te finaliseren, vrezen de coalitieleden dat bedrijven “hun weg moeten zoeken doorheen de verschillende Europese en nationale wetten, decreten, vrijwillige initiatieven en standaarden”.
Gelijk speelveld
De CSDDD zou bedrijven verplichten om verantwoording af te leggen voor de impact die ze hebben op milieu en mensenrechten doorheen de waardeketen. Veel bedrijven vrezen dan ook voor een grote extra belasting. De duurzaam geëngageerde leden van de coalitie voelen echter dringende nood aan een gelijk speelveld, zodat ook andere bedrijven hun normen delen.
De coalitie kwam tot stand op initiatief van Fairtrade Belgium. Naast enkele spelers uit de textielsector werd het statement vooral ondertekend door vele Belgische chocoladebedrijven zoals Newtree, Galler, Belvas en Vandenbulcke. In de koffiesector ondertekenden onder andere Miko, Javry en Ray & Jules. “De Belgische onderhandelaars in de Raad moeten weten dat de richtlijn op de steun kan rekenen van een pak winkels, bedrijven en bedrijfsfederaties in België”, stelt CEO Philippe Weiler van Fairtrade Belgium.