RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven BeCommerce
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie België
  • Personen Sofie Geeroms
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgische e-commerce dankt sterke groei aan revival reissector

icon
Algemeen16 juni, 2022
Shutterstock.com

In het eerste kwartaal van 2022 spendeerden Belgen zowat 30% meer online. Voor het leeuwendeel is die stijging toe te schrijven aan de heropleving van de reis- en evenementensector. Ook voeding boekt een opvallende vooruitgang.

Verdriedubbeling voor pakketreizen

Tijdens de eerste drie maanden van het jaar spendeerden Belgische consumenten gemiddeld 521 euro online. Dat is opnieuw een recordbedrag: het betekent dat de consument nu één op vier euro’s online uitgeeft. De totale online kwartaalomzet bedroeg 3,69 miljard, of een stijging met 30% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Per aankoop spendeerde de Belg gemiddeld 85 euro, en dat voor een totaal aantal van 43,2 miljoen aankopen. De cijfers komen uit de BeCommerce Market Monitor.

Die mooie groei is grotendeels toe te schrijven aan de terugkeer van de reis- en evenementensector na twee jaren van stilstand door de coronabeperkingen: tijdens het eerste kwartaal van 2022 spendeerde de Belg 1,7 miljard euro aan diensten online, een verdubbeling. Voor pakketreizen was er zelfs sprake van meer dan een verdriedubbeling.

Prijsbewust kopen

“Na twee verloren jaren, kiezen de consumenten deze lente en zomer resoluut opnieuw voor de ervaringen”, zegt directeur Sofie Geeroms van BeCommerce. “Tegelijk zijn consumenten zich ook bewust van de inflatie en stijgende prijzen en kopen ze online meer prijsbewust, op zoek naar essentiële producten. Vooral kledij, schoenen en voedingsproducten blijven substantieel terrein winnen.”

De opvallendste groei is die van de voedingssector: 4,2% van alle voeding wordt nu online aangekocht. Dat percentage blijft echter nog heel laag vergeleken met de modesector: vier op tien kledingstukken worden online aangekocht, bij schoenen is dat één op vier. “Door de stijgende inflatie winkelt de consument meer dan ooit prijsbewust: niet enkel de prijs van het product, maar ook de verplaatsingen beginnen te tellen”, denkt Geeroms.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN