E-commerce bezorgt vinylplaten, boeken en kranten ironisch genoeg een tweede leven. Belgische webshops surfen mee op die trend, net als op de evolutie naar een meer servicegerichte, niet-fysieke handel. Dat ziet BeCommerce in de nieuwe Shopping 100-lijst.
Grenzen tussen sectoren verdwijnen
Belgische bedrijven worden steeds sterker in e-commerce en kunnen stilaan concurreren met grote, internationale webwinkels, zo blijkt. Naar jaarlijkse gewoonte stelt vakorganisatie BeCommerce een ranking op met de ‘beste honderd webwinkels’ op de Belgische markt. Voor die ranking bekijkt de organisatie acht parameters, waaronder het aantal bezoekers, de maturiteit van de site en de drie belangrijkste afzetmarkten. Dit jaar prijken opnieuw meer Belgische webshops op de lijst, een evolutie die zich elk jaar verderzet.
Opvallend is dat de meeste van die Belgische spelers helemaal geen fysiek product verkopen. “E-commerce is al lang niet meer het simpele verkopen van fysieke producten, maar veel meer dan dat”, zegt algemeen directeur Sofie Geeroms van BeCommerce. En daar profiteren de Belgen van, omdat ze zo niet moeten opboksen tegen pakweg de gratis verzending en retours van de onlinereuzen.
“Het feit dat we steeds meer evolueren naar een dienstensamenleving kan de groei van deze webshops verklaren”, aldus Geeroms. Ze denkt dan bijvoorbeeld aan de Belgische kranten, die steeds vaker ook een webshop openen waar ze dan onder andere lifestyleproducten verkopen. “Dankzij het hoge bezoekersaantal dat zij sowieso al hebben, zijn hun webshops dan ook onmiddellijk zeer sterk. Online wordt de scheiding tussen welke webwinkel of platform tot de ene of andere sector behoort steeds minder strikt.”
Lezen is terug, met dank aan TikTok
Tegelijk stijgt het vertrouwen in e-commerce, ook voor dure en grote producten. Spelers als Vandenborre, Ikea, Casa en Krefel zijn allemaal bij de grootste vijftien Belgische webshops. Ook analoog entertainment doet het verrassend goed: winkels die vinylplaten, boeken, cd’s, dvd’s en kranten verkopen, doen het steeds beter in de Belgische onlinemarkt.
Vooral de jongeren van Gen Z zoeken weer entertainment naast het smartphonescherm: de markt voor analoge platen steeg in 2021 met maar liefst 66% en ook boeken zijn terug. Geeroms: “Jongeren grijpen terug naar het papieren boek en delen hun leeservaringen online. Ondanks dat ze het boek op papier lezen, blijkt uit de lijst dat de boeken wel online gekocht worden. Een fenomeen waar Standaard Boekhandel dankbaar op ingaat, met op zijn website bijvoorbeeld een hele sectie aan ‘bekend van TikTok’. Dankzij e-commerce kennen deze analoge producten een digitale revival.”