RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags cyberaanval
  • Bedrijven PayPal
  • Onderwerpen E-commerceFraudePublireportage
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Betaalfraude stijgt bij 85% van de Belgische onlineretailers

icon
Algemeen4 november, 2024

(Publireportage) Nu retail – en zeker betalingen – steeds digitaler worden, nemen ook de cyberdreigingen evenredig toe. Een overweldigende 85% van de Belgische retailers meldt een toename in pogingen tot e-commercefraude en illegale transacties. Hoe kunnen ze zich beschermen?

Groeiend onveiligheidsgevoel

Betalingen gebeuren steeds vaker digitaal. Helaas brengt dat ook een nieuw soort fraude en onveiligheid met zich mee. Internationaal voelt 83% van de grote retailers (+10 miljoen euro omzet) een toename van de online bedreiging. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.503 retailers in vijf Europese landen (België, Denemarken, Ierland, Nederland en Zweden) in opdracht van PayPal.

Nederland en België horen zelfs bij de te beklagen koplopers: 88% van de Nederlandse retailers ziet online het aantal fraudepogingen en cyberbedreigingen toenemen, 85% in België. Alleen Ierland doet het met liefst negen op de tien nog slechter. 

Cyberbeveiliging is bijgevolg een cruciale uitdaging voor bedrijven. Fraude en online veiligheid staan bovenaan de lijst van kopzorgen die retailers momenteel hebben. Ze zien het zelfs als een grotere bedreiging dan hun cashflow en storingen in de toeleveringsketen. Meer dan een vijfde van de respondenten noemt cyber- en databeveiliging de grootste uitdaging van het moment, terwijl 20% wakker ligt van fraude en risicobeheer.

Hoe fraude helpen bestrijden

Bedrijven beseffen steeds meer hoe belangrijk het is om de veiligheid en integriteit van betalingstransacties te waarborgen. Maar liefst 78% van de respondenten benadrukt het belang van krachtige maatregelen tegen fraude en risico’s. Maar wat kunnen ze doen? Hoe kunnen retailers hun digitale transacties veiliger maken? Zie hier enkele adviezen:

  1. Zorg voor uniforme beschermingsmechanismen die voor alle gebruikte betaalplatformen gelden. Bedreigingen beperken zich immers niet tot één betaalprovider.
  2. De wetgeving evolueert mee met de markt. Kijk dus zeker vooruit en anticipeer op nieuwe wetten of veranderingen die op komst zijn. Een goede voorbereiding is zelden tevergeefs.
  3. Voer geavanceerde beschermingsmechanismen in tegen terugboekingen. Een terugboeking is het bedrag dat aan de klant wordt teruggestort als die een transactie betwist, maar retailers moeten meestal nog een extra vergoeding betalen. Daarom is het belangrijk om te investeren in oplossingen die het risico op terugboekingen tot een minimum kunnen beperken.
  4. Automatiseer het geschillenbeheer om de financiële aansprakelijkheid bij betwiste transacties te beperken. Geschillen over aankopen kunnen handenvol geld, tijd en energie kosten. Transparant en automatisch mogelijke disputen afhandelen kan de kosten van dispuutbeheer helpen beperken.

Proactief tegenhouden

Kortom, een holistische aanpak van betalingsverwerking wordt steeds belangrijker. Alleen zo kunnen retailers betalingstransacties veilig laten verlopen, dure terugboekingen minimaliseren, operationele efficiëntie creëren en de evoluerende wettelijke vereisten steeds naleven.

Met de oplossingen van PayPal beschikken bedrijven over de intelligentie die ze nodig hebben om legitieme klanten van fraudeurs te onderscheiden en transacties te analyseren om fraude proactief te helpen verminderen nog voordat het gebeurt. Met geavanceerde ingebouwde functies en de rijke gegevens die zijn verzameld uit meer dan 20 jaar ervaring, helpt PayPal bedrijven om te schakelen naar een digital-first model dat frictie en handmatige beoordelingen vermindert, de operationele efficiëntie verbetert en een veilig platform creëert.

Meer weten over hoe je de juiste betaalstrategie kiest om je bedrijf te laten groeien? Lees dan het nieuwste Payments Infrastructure Report van PayPal, gebaseerd op onderzoek bij bedrijven in België, Nederland, Ierland, Zweden en Denemarken.

Alle gegevens in dit artikel zijn afkomstig uit het Payments Infrastructure Report 2024 van PayPal en onderzoek gebaseerd op de resultaten van een enquête onder 1.503 handelaars met een omzet van meer dan 10 miljoen euro, in België, Denemarken, Ierland, Nederland en Zweden (minimaal 300 retailers per land). De enquête werd uitgevoerd tussen 12 december 2023 en 27 december 2023 door Censuswide.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN