(Publireportage) Nu retail – en zeker betalingen – steeds digitaler worden, nemen ook de cyberdreigingen evenredig toe. Een overweldigende 85% van de Belgische retailers meldt een toename in pogingen tot e-commercefraude en illegale transacties. Hoe kunnen ze zich beschermen?
Groeiend onveiligheidsgevoel
Betalingen gebeuren steeds vaker digitaal. Helaas brengt dat ook een nieuw soort fraude en onveiligheid met zich mee. Internationaal voelt 83% van de grote retailers (+10 miljoen euro omzet) een toename van de online bedreiging. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.503 retailers in vijf Europese landen (België, Denemarken, Ierland, Nederland en Zweden) in opdracht van PayPal.
Nederland en België horen zelfs bij de te beklagen koplopers: 88% van de Nederlandse retailers ziet online het aantal fraudepogingen en cyberbedreigingen toenemen, 85% in België. Alleen Ierland doet het met liefst negen op de tien nog slechter.
Cyberbeveiliging is bijgevolg een cruciale uitdaging voor bedrijven. Fraude en online veiligheid staan bovenaan de lijst van kopzorgen die retailers momenteel hebben. Ze zien het zelfs als een grotere bedreiging dan hun cashflow en storingen in de toeleveringsketen. Meer dan een vijfde van de respondenten noemt cyber- en databeveiliging de grootste uitdaging van het moment, terwijl 20% wakker ligt van fraude en risicobeheer.
Hoe fraude helpen bestrijden
Bedrijven beseffen steeds meer hoe belangrijk het is om de veiligheid en integriteit van betalingstransacties te waarborgen. Maar liefst 78% van de respondenten benadrukt het belang van krachtige maatregelen tegen fraude en risico’s. Maar wat kunnen ze doen? Hoe kunnen retailers hun digitale transacties veiliger maken? Zie hier enkele adviezen:
- Zorg voor uniforme beschermingsmechanismen die voor alle gebruikte betaalplatformen gelden. Bedreigingen beperken zich immers niet tot één betaalprovider.
- De wetgeving evolueert mee met de markt. Kijk dus zeker vooruit en anticipeer op nieuwe wetten of veranderingen die op komst zijn. Een goede voorbereiding is zelden tevergeefs.
- Voer geavanceerde beschermingsmechanismen in tegen terugboekingen. Een terugboeking is het bedrag dat aan de klant wordt teruggestort als die een transactie betwist, maar retailers moeten meestal nog een extra vergoeding betalen. Daarom is het belangrijk om te investeren in oplossingen die het risico op terugboekingen tot een minimum kunnen beperken.
- Automatiseer het geschillenbeheer om de financiële aansprakelijkheid bij betwiste transacties te beperken. Geschillen over aankopen kunnen handenvol geld, tijd en energie kosten. Transparant en automatisch mogelijke disputen afhandelen kan de kosten van dispuutbeheer helpen beperken.
Proactief tegenhouden
Kortom, een holistische aanpak van betalingsverwerking wordt steeds belangrijker. Alleen zo kunnen retailers betalingstransacties veilig laten verlopen, dure terugboekingen minimaliseren, operationele efficiëntie creëren en de evoluerende wettelijke vereisten steeds naleven.
Met de oplossingen van PayPal beschikken bedrijven over de intelligentie die ze nodig hebben om legitieme klanten van fraudeurs te onderscheiden en transacties te analyseren om fraude proactief te helpen verminderen nog voordat het gebeurt. Met geavanceerde ingebouwde functies en de rijke gegevens die zijn verzameld uit meer dan 20 jaar ervaring, helpt PayPal bedrijven om te schakelen naar een digital-first model dat frictie en handmatige beoordelingen vermindert, de operationele efficiëntie verbetert en een veilig platform creëert.
Meer weten over hoe je de juiste betaalstrategie kiest om je bedrijf te laten groeien? Lees dan het nieuwste Payments Infrastructure Report van PayPal, gebaseerd op onderzoek bij bedrijven in België, Nederland, Ierland, Zweden en Denemarken.
Alle gegevens in dit artikel zijn afkomstig uit het Payments Infrastructure Report 2024 van PayPal en onderzoek gebaseerd op de resultaten van een enquête onder 1.503 handelaars met een omzet van meer dan 10 miljoen euro, in België, Denemarken, Ierland, Nederland en Zweden (minimaal 300 retailers per land). De enquête werd uitgevoerd tussen 12 december 2023 en 27 december 2023 door Censuswide.