Primeur voor thuisbasis Tiel
De eerste zend- en ontvangstinstallaties komen er dus in Tiel, de thuislocatie van BullsEye. Het gaat om bakjes van 20 cm bij 20 cm die bijvoorbeeld bij de straatverlichting kunnen worden opgehangen, zodat de visuele impact ervan beperkt is. Elk bakje kost zo’n 3.000 euro, aldus Ali Dikilitas van BullsEye. Vanaf volgend jaar wil hij de bakjes buiten aanvullen met bakjes binnen in de winkels.
Om van het gratis internet te kunnen gebruikmaken, moeten de surfers eerst een app downloaden en zich akkoord verklaren met de voorwaarden. Die omvatten onder meer de toestemming om reclameboodschappen te sturen en surfers anoniem te volgen via een zogenoemd MAC-nummer. Zo kan BullsEye zien hoeveel mensen voor een etalage staan of hoe lang een klant binnen is in de winkel.
Gericht bezoekers bestoken
De gegevens zijn erg interessant voor de winkeliers: ze laten hen immers toe om gerichte reclames te sturen, met bijvoorbeeld acties en kortingen. Bovendien kunnen ze de locatiegegevens gebruiken om de etalage of de winkelinrichting aan te passen aan hoe consumenten bewegen.
De reclames worden gestuurd onder de vorm van een pop-up. Om de vijf minuten krijgen de surfers een commerciële boodschap van drie seconden, die daarna spontaan verdwijnt. Door de analyse van het surfgedrag en van het winkelgedrag is het mogelijk een pop-up specifiek te sturen naar afgebakende doelgroepen.
Daarnaast hopen de initiatiefnemers dat het gratis internet een reden is om consumenten aan te trekken naar de binnensteden.