Peil.nl
De cijfers blijken uit een onderzoek van Peil.nl onder 1500 Nederlandse shoppers in opdracht van Vastned. De helft van de respondenten gaf aan meer dan één keer per maand de binnenstad te bezoeken en geeft er ook geld uit. Twee derde doet bij minstens de helft van de bezoeken aan de binnenstad een (non-food) aankoop.
Regioverschillen
Nederlanders blijken te houden van een gevarieerd aanbod aan winkels. Ze geven hieraan de voorkeur boven de aanwezigheid van dezelfde winkelketens in verschillende steden. Het aanbod van kleinere, lokale winkels en grote, bekende ketens moet evenwel in evenwicht zijn.
Al verschillen de winkelwensen per regio. In de grote steden vinden shoppers ruime winkeltijden belangrijk. In de oostelijke en zuidelijke provincies is het kunnen aanraken van producten een pre, terwijl in het noorden van Nederland gezelligheid en drukte in de binnenstad hoog scoren.
Actieve rol gemeente
Liefst 86% van de respondenten vindt het wenselijk dat de gemeente een actief beleid voert om de aantrekkelijkheid van de binnenstad blijvend te waarborgen. Dat moet het doen door de aanwezigheid van grote en kleine winkelmerken te verzekeren.