Blokker werd het slachtoffer van branchevervaging, stelt Richard Otto, medeauteur van een nieuw boek over de retailer. Toch heeft de keten overlevingskansen, op voorwaarde dat ze weer trendsettend en prijscompetitief wordt.
Bod van Albert Heijn
Dat het geen haar heeft gescheeld of Albert Heijn had al in 1961 het familiebedrijf Blokker overgenomen: het is één van de leuke anekdotes die je te weten komt in het boek ‘Blokker: Huishoudwinkel in crisistijd’ over de rijke geschiedenis én over de huidige problemen van het concern. In elk geval geven journalist Bas Nieuwenhuijsen (o.a. ANP, NOS) en mediaondernemer Richard Otto (Tens Media) blijk van een goed gevoel voor timing.
De problemen bij Blokker dateren nochtans niet van gisteren, vertelt Richard Otto aan RetailDetail. “Jaap Blokker was een enorm retailtalent, maar hij innoveerde te weinig. Hij geloofde niet in online en investeerde onvoldoende in systemen voor administratie en inkoop. Ergens is dat begrijpelijk: retailers draaien elk dubbeltje om en online verdient bijna niemand geld. Maar zo mis je de boot dus compleet. En vandaag staan er wel bestelzuilen in elke Blokkerwinkel, maar of dat nu de oplossing is? Gaan mensen echt naar de winkel om een online bestelling te plaatsen, terwijl ze toch allemaal een mobieltje hebben?”
Durven verrassen
Blokker werd het slachtoffer van branchevervaging, stelt hij. “Er was niet enkel de concurrentie van online en van Action, het ging verder. Supermarkten gingen non-food verkopen, doe-het-zelfketens voegden woonaccessoires toe aan het assortiment, drogisterijketens gingen speelgoed verkopen…”
De vraag is wat Blokker daaraan kan verhelpen? “Ze hebben nog hun A-locaties, daar valt nog wat mee te doen. Ze moeten weer durven te verrassen. Dat deden ze vroeger erg goed, toen waren ze een echte voorloper in trends. Maar dat zijn ze kwijtgespeeld.”
Ook moet Blokker meer prijscompetitief worden. Moet de keten dan Action achterna? “Deels wel. Blokker moet enerzijds kwaliteit blijven leveren met sterke A-merken, maar anderzijds kunnen ze het niet maken om schuursponsjes te verkopen aan het dubbele van de prijs bij Action. Dus in die prijsconcurrentie zullen ze toch mee moeten. En ze kunnen dat ook, want ze kopen uiteindelijk bij dezelfde fabrieken als Action of Kruidvat.”
Nood aan lichtpuntjes
De toekomst hoeft er niet somber uit te zien voor Blokker. “Nu durven ze wel keuzes te maken. Maar er zullen wel lichtpuntjes moeten komen, en voorlopig zie ik die nog niet. Er moeten snel positieve cijfers volgen, anders zou de familie haar conclusies kunnen trekken.” In elk geval is dit een heel ander verhaal dan dat van V&D, waarover Richard Otto ook een boek publiceerde. “Daar was de familie al weg, het bedrijf was in handen van een kapitaalfonds zonder heritage en zonder toekomstvisie. Die val kon je zien aankomen.”
Richard Otto denkt dus niet dat Blokker ten onder gaat. “Maar misschien zullen we in de toekomst geen Blokker meer hebben in elke stad. Zelf woon ik in Hilversum, toch geen al te grote stad, en hier zijn wel vier Blokkers. Best mogelijk dat er uiteindelijk maar één zal overblijven.”
Het boek ‘Blokker: Huishoudwinkel in crisistijd’ is voor 15,95 euro te koop in de boekhandel en online.