440 banen op de tocht
“Blokker neemt maatregelen om de positie van het bedrijf in de sector ‘huishoud’ te versterken en om beter aan te sluiten op de behoeften van de eigentijdse consument”, klinkt het in een mededeling die uitgestuurd is nadat vanmiddag eerst het personeel van Blokker bijeen werd geroepen.
De loonkosten moeten meer in lijn worden gebracht met de dalende omzetten in de winkels, meent de directie van Blokker. Concreet vertaalt zich dat in het ontslag van 440 winkelmedewerkers, banen die in de helft van alle 500 eigen winkels van de keten worden geschrapt. De 100 franchisewinkels blijven onaangeroerd. In totaal ziet 6% van het aantal medewerkers zijn job op deze manier verloren gaan.
Ook flexibilisering van de werktijden is een voorwaarde volgens de directie. Ze heeft al een adviesaanvraag bij de ondernemingsraad ingediend en zegt ook in overleg te gaan treden met de vakbonden over een sociaal plan.
“Vertrouwen in de toekomst”
Toch heeft Blokker vertrouwen in de toekomst, zegt Jack Peters, algemeen directeur van de formule. Het bedrijf gaat dan ook verder blijven investeren in zijn omnichannelactiviteiten en winkels. De online omzet van Blokker zou afgelopen jaar immers met ruim gegroeid 40% zijn. “In het laatste kwartaal van 2014 groeide deze omzet zelfs met 65%”, luidt het.
Bovendien blijkt het nieuwe fysieke winkelconcept dat Blokker de afgelopen maanden in zeven pilotwinkels heeft getest een succes: de pilotwinkels laten een duidelijke omzetstijging zien ten opzichte van de overige filialen. In 2015 wordt daarom opnieuw geïnvesteerd in het nieuwe concept, aldus Peters.