Volledig vernieuwd concept
De hele formule is op de schop genomen, zo is het logo nu oranje en roze. Volgens directeur Roland van Geest, ex-Free Record Shop, hoefde er geen nieuwe naam verzonnen te worden voor de vernieuwde Big Bazar-keten. “De naamsbekendheid is dusdanig, dat we geen andere naam op de gevel hoeven te plakken. Als we winkels in Sneek of Zaandam openen, staan de mensen op de stoep.”
De nieuwe formule is in het geheim ontwikkeld en getest in het distributiecentrum van Blokker in Gouda. Van Geest keek bij die ontwikkeling met een schuin oog naar Action, de formule die door hem wordt omschreven als “de blauwe concurrent”.
“Dat is het basisconcept van discount. Wij zullen daar make-up en meer A-merken aan toevoegen”, aldus Van Geest. Een ander belangrijk verschil is dat Blokker met de Big Bazar-winkels in de binnensteden wil gaan zitten, terwijl concurrent Action kiest voor goedkopere locaties.
Afgelopen jaar opende het Blokker Concern al 43 vestigingen van Big Bazar. Deze worden allemaal aangepast aan het nieuwe concept. De Telegraaf spreekt van het begin van een discountoorlog in non-food.