De klantenbeoordelingen die bol.com op zijn website toont, zijn plots spectaculair verbeterd. De grootste webwinkel van Nederland heeft sinds begin dit jaar een andere recensiepartner.
Perfect rapport
Tot voor kort deed bol.com beroep op de diensten van Trustpilot om klantenbeoordelingen weer te geven. Op een totaal van ruim 32.000 reviews, haalt de webwinkel een gemiddelde score van 3,2 sterren.
Maar sinds enige tijd geeft bol.com de score van Google Surveys weer op zijn homepage. Daardoor zijn de klantenbeoordelingen flink verbeterd: het bedrijf heeft nu de maximale score van 5 sterren, gebaseerd op 1.779 reviews.
“Niet betrouwbaar”
Bol-woordvoerster Eva Hersbach zegt in het AD dat het bedrijf van recensiepartner veranderd is omdat ze Trustpilot niet meer betrouwbaar vinden. Zo zou iedereen – ook niet-klanten – meerdere keren recensies kunnen achterlaten op Trustpilot. “Daarnaast werden er vaak recensies achtergelaten over Zwarte Piet, wat helemaal niets met onze dienstverlening te maken had”, aldus Hersbach. Die waren een reactie op de beslissing van de webwinkel om niet langer “Zwarte Piet”-artikelen toe te laten op het platform.
Rest de vraag of de Google-score dan wél betrouwbaar is? De Amerikaanse internetreus geeft weinig details over de totstandkoming van de scores. Het bedrijf wil enkel kwijt uit meerdere bronnen te putten “waaronder onafhankelijke beoordelingspartners”.