Bol.com heeft zopas een nieuwe ‘multi-inpakmachine’ in gebruik genomen. Die verpakt bestellingen die uit meerdere items bestaan, in een speciaal op maat gemaakte doos. Volgens het e-commercebedrijf gaat het om een wereldprimeur.
Complex
Losse artikelen pakt bol.com al sinds 2015 grotendeels machinaal op maat in. Maar voor orders die uit meerdere artikels bestaan, was de uitdaging door de vele verschillende vormen en afmetingen een stuk groter. “Daar bestond geen machine voor. Een bestelling van bijvoorbeeld een knuffel, een koekenpan en deodorant, konden we voorheen enkel handmatig in één doos inpakken. Dat kost niet alleen meer tijd, maar we zijn ook gebonden aan een aantal vaste doosformaten, waardoor er vaak loze lucht in de verpakking overblijft”, zegt COO Vincent Weijers.
Sinds kort beschikt bol.com echter over een nieuwe machine, die de taak wel aankan. De machine, wereldwijd de eerste in zijn soort, snijdt een kartonnen doos op maat op basis van de afmetingen van de verschillende artikelen en vouwt ze er nadien precies omheen. Daarna rolt het pakket automatisch door naar de sorteerafdeling. “Om onze capaciteit op te voeren nemen we begin volgend jaar nog eens vijf multi-inpakmachines in gebruik en binnen enkele jaren willen we dat aantal verhogen naar tien.”
CO2-uitstoot verder afbouwen
Met de multi-inpakmachine bespaart bol.com niet alleen op karton, maar bovendien zit er veel minder lucht in de pakketjes, waardoor ook de CO2-uitstoot daalt. Er zijn immers minder bestelbusjes nodig om hetzelfde aantal pakketten te bezorgen.
Tussen 2018 en 2020 heeft bol.com de eigen CO2-uitstoot per pakket al gereduceerd met 39%. Het bedrijf heeft de ambitie om de CO2-uitstoot van de eigen activiteiten terug te brengen tot 0 gram per pakket in 2025.