De Nederlandse webwinkel bol.com heeft ruim 750.000 euro overgemaakt aan oplichters, maar moet het bedrag alsnog aan leverancier Brabantia betalen. Dat heeft een rechter in Utrecht beslist.
De zaak gaat terug tot november 2019. Toen ontving bol.com een mail van Brabantia in gebrekkig Nederlands, met de vraag om betalingen in de toekomst op een nieuw, Spaans rekeningnummer te storten. “Houd he rekening mee dat we vanaf vandaag een wijziging in onze bankrekeninggegevens hebben voor incaende betalingen. Voortaan moten all incoming betalingen have been overgemaakt naar onze filiaalrekening in Spanje. We het op prijs as u uw gegevens kunt bijwerken”, stond er letterlijk.
Dat bol.com toch in de val trapte, kwam vooral omdat het e-mailadres authentiek leek. In het najaar van 2019 slaagden de oplichters er namelijk in om het mailadres van een Brabantia-medewerkerster te hacken, zodat ze toegang kregen tot haar mailbox, schrijft het FD. Zo konden ze de correspondentie van de producent van huishoudelijke producten vervalsen. In totaal maakte bol.com 751.493,09 euro over op de rekening van de bedriegers.
Argwaan
Brabantia eiste intussen zijn geld en trok naar de rechter. Die gaf het bedrijf gelijk, waardoor bol.com zijn leverancier alsnog 750.000 euro moet betalen. Volgens de rechtbank had het verzoek om het rekeningnummer te wijzigen tot ‘gezonde argwaan’ moeten leiden. Ook het gebrekkige Nederlands in de mail én het Spaanse rekeningnummer hadden alle alarmbellen moeten doen afgaan. “Waarom zou een Nederlands bedrijf de betalingen van een ander Nederlands bedrijf op een Spaanse bankrekening willen ontvangen?”, aldus de rechter.
In principe kan bol.com nog hoger beroep aantekenen tegen het vonnis. Een beslissing daarover heeft de webwinkel nog niet genomen.