Het digitaliseringsproject Ezyshop, dat deze zomer werd gelanceerd door BeCommerce en Mastercard, krijgt voortaan de steun van bol.com. De Nederlandse e-commercespeler investeert in het project zodat BeCommerce gratis onafhankelijk advies over digitale marketing kan bieden aan ondernemers.
Kansen
Bedoeling van het hele project is kleine zelfstandigen en ondernemingen bewustmaken van de kansen die e-commerce hen biedt én hen digitaal begeleiden. BeCommerce becijferde onlangs dat ons land iets meer dan 45.000 webwinkels telt. Een derde daarvan is jonger dan vijf jaar. Vaak gaat het om kleine start-ups of eenmansbedrijven met minder dan een miljoen euro geschatte omzet. En aangezien online shoppen in de toekomst alleen maar aan belang zal winnen, liggen er grote kansen voor die kleine en middelgrote ondernemingen.
Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce, vindt het belangrijk om jonge webwinkels en handelaars goed te begeleiden en is dan ook uitermate blij met de steun van bol.com. ”Meer dan 5.000 Belgische handelaars maken al gebruik van het platform om producten te verkopen. Dankzij de samenwerking van de drie partners krijgen ze de tools aangereikt om een eigen online business te starten via een eigen webshop of een online platform. Met ons advies kunnen ze de beste strategische keuze maken.”
“Lokale retail ontwikkelen”
“We zijn ons er terdege van bewust dat bol.com aan de goede kant van de crisis zit, terwijl het voor veel ondernemers anders is, met name voor fysieke retailers”, zegt Margaret Versteden, CEO van bol.com. “Dat voelt niet goed en bracht ons tot het plan om ook richting ondernemers een extra ondersteuning te bieden voor hun digitale verkoop. Als lokale retail moeten we ontwikkelen om relevant te blijven voor de consument. Ezyshop deelt diezelfde missie. Het is voor ons dus een heel mooi en relevant project om in te investeren.”
Sinds de start afgelopen zomer bereikte Ezyshop al meer dan 500 zelfstandigen. Deelnemers ontvangen onder meer een abonnement voor de bouw en hosting van een webshop voor een periode van twee maanden. Het coachingsaanbod zal verruimd worden van één uur naar drie uur. Daarin geeft BeCommerce de deelnemers advies rond e-commerce en digitale marketing.