Bol.com heeft de ambitie om dit jaar zeven miljoen verpakkingen uit te sparen, dubbel zo veel als vorig jaar. De pakketjes gaan dan zelfs zonder kartonnen verzenddoos de deur uit.
In eigen doos
In 2020 wil bol.com twee keer zo veel producten versturen zonder kartonnen verzenddoos als verleden jaar, wat neerkomt op zeven miljoen dozen minder. Op die manier hoopt de onlineretailer zijn CO2-uitstoot verder terug te dringen: vandaag komt een vijfde van alle uitstoot bij het bedrijf van de verpakkingen.
Hoe de bestellingen dan worden verzonden? Artikelen die van de fabrikant uit al in een stevige doos zitten, van strijkijzers tot luiers, krijgen enkel nog een verzendlabel opgeplakt. Op die manier is ook geen opvulmateriaal meer nodig. Waar dat nog niet het geval is, geeft Bol.com zijn vraag door aan de leveranciers.
Zo evalueerde de retailer in de afgelopen maanden naar eigen zeggen het hele assortiment van 23 miljoen artikelen op wat nu al zonder extra doos kan en “welke artikelen met een kleine aanpassing geschikt zouden zijn”. Nieuw in het verpakkingsloze aanbod: glijbanen, luchtbedden, buggy’s en kerstbomen. Ook de verpakkingen van de externe handelaars op het platform worden bekeken.
Tegen 2025 ambieert het onlinewarenhuis helemaal klimaatneutraal zijn: de directe voetafdruk per pakket moet dan nul gram CO2-uitstoot zijn. Enkele speerpunten daarbij zijn 100% lokale wind- en zonne-energie, duurzame en verantwoorde assortimentsopties en slimme inpakmachines.