Brugge werkt aan een verbod op nieuwe winkels die onder andere chocolade en souvenirs verkopen aan toeristen. Op die manier wil het stadsbestuur de diversiteit van het winkelaanbod vrijwaren.
Vijf zones
In de belangrijkste Brugse winkelstraten vestigen zich steeds meer toeristenwinkels, omdat ze huurprijzen zakten door de toegenomen leegstand na de coronacrisis. Het stadsbestuur heeft nu echter een plan klaar om dat proces te stoppen, want volgens schepen van Ruimtelijke Ordening Franky Demon komt de beleving in de winkelstraten in het gedrang. “Wie wil shoppen, wil van vitrine tot vitrine kunnen gaan”, zegt hij in De Standaard.
Het plan deelt de binnenstad op in vijf zones en legt voor elk gebied vast wat wel en niet mag. In de hoofdwinkelstraten moet de focus op mode liggen: ook voedingswinkels, supermarkten, horeca en afhaalrestaurants zullen er zich in de toekomst niet meer mogen vestigen (met een aantal specifieke uitzonderingen die wél beleving bieden volgens de schepen, zoals een Nespresso-winkel).
Diversiteit behouden
In de aanpalende straten en op de pleinen zijn de regels een stuk soepeler, al zullen ook daar geen nieuwe toeristenwinkels mogen komen. Wat hen betreft komt er namelijk een verbod in het volledige toeristische centrum. “Om het winkelaanbod divers te houden, is dat noodzakelijk”, zegt Demon. “Bestaande en vergunde zaken mogen voor alle duidelijkheid openblijven. Maar we zullen geen nieuwe toeristenwinkels toestaan.”
Midden volgend jaar moet het plan omgezet zijn in een verordening. “Daarin kunnen we heel nauwkeurig omschrijven welke functies mogelijk zijn en we kunnen ze ook weer gemakkelijk aanpassen”, zegt burgemeester Dirk De fauw.