RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Bruna in conflict met aantal franchisenemers

icon
Algemeen14 oktober, 2015

Grote schulden

Volgens sommige franchisenemers probeert Bruna op een agressieve manier afstand te nemen van ondernemers die de afgelopen jaren slecht draaiden en schulden hebben bij het hoofdkantoor. “Uit het niets krijg je de mededeling dat je over twee weken je schulden moet afbetalen en dat anders je winkel niet meer beleverd wordt”, zegt één van de franchisenemers anoniem tegen het Financieele Dagblad. 

 

“Als je met de media praat, word je kapotgemaakt. En dat wordt dus ook gewoon op die manier tegen je gezegd“, beweren die anoniemen bronnen nog in de krant. Een poging tot communicatie zou volgens die bron meestal op niets uitdraaien, waarna vaak zou worden overgegaan op het stopzetten van de leveringen. “Vervolgens lopen de schulden verder op omdat je je winkel niet meer normaal kunt runnen en je huurinkomsten niet meer kunt voldoen”, aldus een ondernemer.

 

Veertig ondernemers zouden volgens de getuigen in de krant bij bijzonder beheer zitten (een aantal dat volgens het bedrijf overigens maar half zo hoog ligt), omdat ze meer dan 50.000 euro schulden hebben bij Bruna. Zes ondernemers willen nu al gerechtelijke stappen zetten tegen Bruna, maar “bovendien heb ik contact met nog eens honderd ontevreden ondernemers, die mij om advies over hun situatie vragen”, beweert advocaat Alex Dolphijn van Ludwig & Van Dam.

 

“Vijf van de 287 ondernemers”

“Het klopt dat er een klein aantal conflicten zijn met een aantal van onze ondernemers”, reageert Linda Eradus, woordvoerder van Bruna. “Vaak gaat het om ondernemers met een schuldenpositie ten opzichte van het hoofdkantoor, waar ze niet zelfstandig uit komen. Dan gaan we in gesprek, bieden we begeleiding en maken we nieuwe afspraken. Pas als dat niet lukt, worden er verdere stappen gezet.”

 

“Soms kiezen ondernemers er ook zelf voor om juridische stappen te zetten. Het afgelopen jaar waren er zo vijf zaken, maar geen enkele is op dit moment lopende. En belangrijk om mee te geven, is dat Bruna in alle vijf die rechtszaken in het gelijk is gesteld. Dit op een totaal van 287 ondernemers, dan moet je dat toch in perspectief plaatsen”, vervolgt Eradus.

 

Algemeen directeur Fred Zeegers ontkent overigens ook dat er sprake zou zijn van een directe leverstop: “Ik ben bijzonder benaderbaar. Als een ondernemer mij benadert met een probleem, zit ik in no time in de auto op weg erheen. Dan eten we een pizza en nemen we de zaken door”, klinkt het.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?

    CD&V pleit ervoor dat klanten in handelszaken geld kunnen afhalen. Kamerlid Leentje Grillaert wil handelaars stimuleren om een ‘cashback’-dienst aan te bieden, waarbij klanten extra betalen met hun kaart en cash terugkrijgen.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    Amazon versnelt bezorging op dezelfde dag in Europa met AI

    Op twintig nieuwe locaties in Europa gaat Amazon het komende jaar bezorging op dezelfde dag lanceren. Klanten kunnen bovendien steeds later bestellen: de retailer zet AI in om aankoopgedrag te voorspellen en voorraden te optimaliseren.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    “Over vijf jaar is Wibra dubbel zo groot”

    Wibra-topman Bas Duijsens ziet steeds minder “discountschaamte” en neemt nu zelfs Parijs in het vizier. Om de ambities waar te maken, gaat de retailer volgend jaar mogelijk op zoek naar externe financiering.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN