In Antwerpen heeft Budbee de eerste pakjesautomaten geïnstalleerd, waar consumenten niet alleen bestellingen kunnen ophalen, maar ook retourneren. Het Zweedse pakjesbedrijf zet sterk in op duurzaamheid en service, vertelt country manager Matthias Pletinckx.
Lerend algoritme
De eerste Budbee Box-pakketpunten verschijnen nu in het centrum van Antwerpen en op andere locaties in Vlaanderen. Er volgen er snel meer, op strategische locaties. De uitrol past in de duurzaamheidsstrategie van de pakjesbezorger, zegt Pletinckx: “Mensen kunnen kiezen of ze hun pakketje thuis geleverd krijgen of in de Box, zodat de koerier geen tweede keer moet langskomen.”
Budbee is een technologiebedrijf dat aan logistiek doet, aldus de topman: “We denken dat er betere manieren zijn om pakjes van de webshop naar de eindklant te brengen. We hebben een lerend algoritme ontwikkeld, dat de klantbeleving alsmaar verbetert: consumenten zitten aan het stuur en bepalen zelf hoe en wanneer ze hun pakketjes ontvangen. Ook past het algoritme voortdurend de bezorgroutes aan om koeriers gemotiveerd te houden en het bezorgen duurzamer te maken.”
Makkelijk terugsturen
Het bezorgbedrijf wil de winkelbeleving doortrekken naar de laatste mijl. Een hoog serviceniveau leidt tot tevreden klanten die vaker terugkeren, grotere bestellingen plaatsen en positieve reviews schrijven. Zo levert Budbee enkel ’s avonds tussen 17u en 22u, omdat dan de kans groter is dat mensen thuis zijn. Wel 98% van de pakjes wordt bij de eerste poging succesvol afgeleverd. In de app kunnen klanten live volgen waar hun pakketje zich bevindt en over hoeveel minuten het zal arriveren. “Vaak staan ze onze koeriers al met een brede glimlach op te wachten.”
Consumenten kunnen in de app duidelijk aangeven hoe het pakket geleverd mag worden: bij de buren bijvoorbeeld, of met de vraag om na 21u niet aan te bellen maar even op het raam te tikken, om de kinderen niet wakker te maken. Budbee vergemakkelijkt ook het terugsturen van pakjes: “Wanneer je in de app aangeeft dat je iets wil retourneren, komt de koerier tot aan je deur met het label om vervolgens het pakje terug te brengen naar de handelaar. We gaan dat ook via de Boxen doen: je levert dat pakje dan in de box, de koerier komt het daar ophalen, plakt het label erop en brengt het terug naar de handelaar.”
Partner voor lokale merken
Duurzaamheid is een speerpunt voor Budbee: “Onze technologie laat toe om de optimale routes te berekenen, om onze uitstoot te beperken. We streven naar fossielvrije leveringen en vragen aan de koeriersbedrijven waarmee we samenwerken om ons mee te volgen in onze duurzame doelstellingen. In Antwerpen bezorgen we al met een elektrische wagen. We kijken ook naar bakfietsen: in Nederland gebruiken we die al.”
Budbee is nu iets meer dan zes maand actief in Vlaanderen en Brussel, nog niet in Wallonië. Het pakjesbedrijf mikt vooral op sectoren met kleinere pakketten: mode, decoratie, lifestyle, cosmetica… “De eerste ervaringen zijn zeer positief: België is als markt nog wel wat minder matuur dan de Scandinavische landen en Nederland, maar we zien wel dat de lancering positief is geweest. We krijgen enthousiaste feedback van onze handelaars en er komen nieuwe retailers aan boord, waaronder Gymshark, Na-kd, Vitaminstore, Fonq… We willen er ook zijn voor de lokale webshops, de Belgische brands. We kunnen voor hen een sterke partner worden.”