Op de RetailDetail Night spreekt Carlos Mendes Aguiar van PostNL over de robotisering van pakketverwerking, over klantinteractie en over hoe cruciaal informatie-uitwisseling is. Wie wil immers niet precies weten waar zijn pakket zit?
Digitale transformatie
PostNL zit pal in het hart van de logistieke keten: het bedrijf zorgt ervoor dat alles netjes van A naar B wordt gestuurd. Carlos Mendes Aguiar, commercial director parcels and e-commerce Benelux bij PostNL, licht toe hoe dat in zijn werk gaat.
Wat beoogt u met uw presentatie op 23 november op de RetailDetail Night?
C.M.A.: “Op die dag komen 850 Belgische retailers samen rond het thema ‘digitale transformatie’ en de impact ervan op retail. Ook voor ons staat dat thema almaar meer centraal in ons businessmodel, en daar wil ik dus graag iets over vertellen. Met name door de digitalisering gaat de functie van de brief erop achteruit, terwijl het verzenden van pakketten door online bestellen exponentieel toeneemt. Meteen komt ook een hele datastroom op gang, want anders dan bij een brief zijn bij een pakket de verwachtingen, zowel bij de verzender als bij de ontvanger, groot inzake informatie over het pakket en het traject dat het aflegt.”
Snelle leveringen
Hoe gaat u daar dan concreet richting retailers mee om?
C.M.A.: “Als tegemoetkoming aan die informatiebehoefte hebben wij enkele webapplicaties ontwikkeld, die ontzettend vaak aangeroepen worden, tot meer dan een miljard keer intussen. Datacapaciteit wordt steeds relevanter. Door te investeren in accuraatheid en snelheid helpen we de retailers in hun transformatie naar omnichannel, waarbij het hoofddoel is de verwachtingen van de kopende consument zo veel mogelijk waar te maken.”
Uw vertrekpunt is de kopende consument, begrijp ik?
C.M.A.: “Inderdaad. Tot een paar jaar geleden ging je naar de winkel en je haalde er op wat je wilde, maar door de opkomst van e-commerce oriënteert de consument zich online en hij bestelt ook online. Die ontwikkeling ondersteunen wij met snelle levering. PostNL was het eerste postbedrijf dat elke dag, van maandag tot en met zondag, ging leveren, en we leveren ook ’s avonds. Mensen willen zo snel mogelijk in huis hebben wat ze gekocht hebben; snelheid is dus cruciaal, en meer en meer betekent dat: nog dezelfde dag leveren.”
Robotisering
Dat vergt continue innovatie van uw logistieke diensten.
C.M.A.: “We hebben alle barrières voor online kopen in kaart gebracht en systematisch aangepakt door er logistieke diensten voor te ontwikkelen. Ik denk bijvoorbeeld aan het terugsturen. We hebben 3000 retailpunten in Nederland; elke Nederlander woont op hooguit vijf minuten van zo’n punt. In België werken we samen met Kariboo en voor Zalando halen we zelfs producten thuis op bij de consument. Voorts ontwikkelen we datagedreven diensten die onze retailklanten in staat stellen om hun performance te optimaliseren.”
Hoe maakt u zich klaar voor toekomstige ontwikkelingen?
C.M.A.: “De consument wil steeds meer keuzemogelijkheden en een snellere dienstverlening tegen een zo laag mogelijke prijs. Onze innovaties zijn dan ook gericht op betere bezorgopties, performantere diensten en kostenbeheersing. Daarbij is robotisering een belangrijke driver. We kijken daarbij niet zozeer naar concurrenten, maar hebben oog en oor voor wat de klant wil, om vandaaruit verbeteringen te realiseren. Als een klant snelle service wil, moeten we onze trajecten voor productontwikkeling zo wendbaar en flexibel mogelijk zien te maken. Onze gespecialiseerde teams bedenken oplossingen voor alle onderdelen van de customer journey en voor alle stappen van de klant doorheen ons bedrijf.”
Mis je kans niet om de RetailDetail Night 2017 op donderdag 23 november bij te wonen! Klik hier voor meer informatie en tickets.